Sökning: "Kvinnliga modeller"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Kvinnliga modeller.

  1. 6. Klädföretags visuella representation av den kvinnliga kroppen i marknadsföring : En undersökning för hur kvinnokroppar presenteras i klädföretags kommunikation samt hur detta påverkar kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Roskvist; [2021]
    Nyckelord :Idealkropp; klädföretag; kvinnokroppen; kvinnor; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnokroppar framställs i klädbutikers visuella kommunikation, främst på deras webbutiker och i sociala medier. Undersökningen syftar även till att undersöka hur kvinnor i olika åldrar påverkas av de kroppar som framställs på klädbutikers webbutiker och reklam. LÄS MER

  2. 7. Lärarens upplevelser av arbete med genus och jämställdhet i klassrummet : lärarens roll för arbete med värdegrunder i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Kaijser; [2020]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; värdegrund; patriarkala maktstrukturer; didaktiska modeller;

    Sammanfattning : Människor har genom alla tider behandlat varandra olika och haft olika uppfattningar om hur vi bör uppträda och bete oss utifrån kulturella och social föreställningar om genus. De normer och föreställningar som finns kring manligt och kvinnligt begränsar både flickor och pojkar såväl inom skolan som utanför. LÄS MER

  3. 8. ”Vanliga” kvinnor : en kritisk diskursanalys av den kvinnliga framställningen i kommersiellt syfte

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Wassberg; Eva-Louise Castefelt; [2020]
    Nyckelord :“ordinary” women; consumer culture; market communication; co-creation; traditional portrayal; identification; discourses; ethics.; “vanliga” kvinnor; konsumentkultur; marknadskommunikation; samskapande; traditionell framställning; identifiering; diskurser; etik.;

    Sammanfattning : Advertising and media creates and maintains standardized norms and beauty ideals for how women should look and it is often not realistic or representative of ordinary women. Consumers are now demanding representation of women who differs from the unreachable ideals and show how ordinary women actually look. LÄS MER

  4. 9. På egna ben : En genusvetenskaplig analys av huvudrollerna i The Little Mermaid och Kiki’s Delivery Service

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Elias Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; genusvetenskap; genuskontrakt; semiotik; Disney; Studio Ghibli; Hayao Miyazaki; The Little Mermaid; Kiki’s Delivery Service;

    Sammanfattning : Synen på vad som utgör den så kallade starka kvinnliga karaktären har varit objekt för förändring, vilket kan synliggöras bland annat via filmmediet. Syftet med studien är att granska och jämföra två tecknade kvinnliga protagonister utifrån ett genusvetenskapligt perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Vad anser vi egentligen om överviktiga kvinnliga modeller? : En undersökning om killar och tjejers  implicit bias gentemot smala vs överviktiga kvinnliga modeller

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Florence Karneus; Victoria Sylwander; [2019]
    Nyckelord :Implicit bias; Skinny vs Obese; Kvinnliga modeller; Marknadsföring; tjock vs smal modell; Undermedvetet bias;

    Sammanfattning : .... LÄS MER