Sökning: "Kvinnliga modeller"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden Kvinnliga modeller.
11. Illuminationer. 1900-talets kvinnor och män i historieämnets läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under de senaste åren har flera undersökningar påvisat att det, i strid med skolans styrdokument, råder stor ojämställdhet i de läroböcker som används på högstadiet. Genusforskningen konstaterar att skolan konserverar normer och föreställningar om hur kvinnor och män ska vara, verka och se ut. LÄS MER
12. Uppfattning av ledarskap : Skillnader och likheter mellan män och kvinnor i ledarpositioner
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Today organizations need different strategies and models that can help them to lead and being led to success. Throughout the years there have been discussions about what leadership should be enforced within organizations to increase efficiency. LÄS MER
13. Becoming Established in Applied Sport Psychology Practice – Reflections of established practitioners in Denmark
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : This qualitative study focused on how Danish practitioners made the transition into established professionals in the Danish field of applied sport psychology. This was done by: (1) examining demands, resources, barriers, coping strategies experienced during this transition into an established practitioner, and (2) to highlight the most important learning experiences made by the participants after having become established members of the Danish applied field of sport psychology. LÄS MER
14. Visuell kommunikation : En studie om könsneutralt mode
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Hur kan modeföretag genom sin kommunikation leva upp till sina koncept om könsneutralt mode? Under en längre tid har en debatt kring könsroller och könsuppdelning pågått, och modebranschens sätt att skildra män och kvinnor har kritiserats hårt. Modet framhäver vad som skiljer sig mellan det manliga och det kvinnliga alltmer, samtidigt som fler modeföretag börjar förmedla koncept om könsneutralt mode. LÄS MER
15. "Skapandet av förväntningar på oss kvinnor som ingen kan leva upp till" : En receptionsanalys om hur Hennes & Mauritzs (H&M) val av kvinnliga modeller uppfattas/tolkas av män respektive kvinnor i kampanjen "Summer starts now".
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en receptionsanalys få fram individers tolkningar och uppfattningar kring hur en reklamkampanj är utformad. I denna studie har jag undersökt med hjälp av två fokusgrupper hur en reklamkampanj upprätthåller förväntningar på samhället, hur vi ska vara och agera som individer. LÄS MER