Sökning: "Lärarutbildning samhällskunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden Lärarutbildning samhällskunskap.

  1. 11. Sveriges nationella minoriteter – föremål för tystnadens kultur? En kritisk kvalitativ innehållsanalys av styrdokument för lärarutbildning och grundskola.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kajsa Jonsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Undervisning; lärarutbildning; kursplaner; läroplanen; nationella minoriteter; minoritetsspråk och urbefolkning;

    Sammanfattning : År 2000 ratificerade Sverige två avtal från Europarådet som innebar ett erkännande av Sveriges fem nationella minoriteter, samt ett stärkt skydd för grupperna. Avtalen resulterade även i att lärare i årskurs 4–6 blev skyldiga att undervisa om de nationella minoriteterna och minoritetsspråken inom de fyra ämnena svenska, religionskunskap, historia och samhällskunskap. LÄS MER

  2. 12. Fostransuppdraget. En kvlitativ studie gällande lärarstudenters förhållningssätt och upplevelser kring fostran och värdegrund i lärarutbildningen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mirna Alijagic; [2015-12-07]
    Nyckelord :Fostran; värdegrunden; skolan; lärarutbildning; lärarstudenter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Läraruppdraget innebär, förutom att lära ut ämnena i vilka lärare är specialiserade, att fostra elever till goda och demokratiska samhällsmedborgare. Det finns i skolans styrdokument fastställt att alla lärare i skolans värld ska överföra ett kulturarv av värden, traditioner, språk och kunskaper till eleverna. LÄS MER

  3. 13. Vad är acceptabelt för en elev att säga i klassrummet? : En intervjustudie om paradoxerna i gymnasieskolans värdegrund

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Petersson; Lina Kaikkonen; [2013]
    Nyckelord :Implementering; demokratisk paradox; samhällskunskap; tolerans; värdegrund; GY11; närbyråkrat; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur fyra samhällskunskapslärare agerar i situationer där åsikter som går i strid med värdegrunden i Gy 11 kommer fram i klassrummet. De lärare som var med i undersökningen blev intervjuade och intervjuerna analyserades sedan med en hermeneutisk utgångspunkt, vilket innebär att vi inte gör anspråk på att få fram några generella resultat i det här arbetet. LÄS MER

  4. 14. Demokratin i läroböcker : En analys av vilka typer av demokrati som framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Petersson; Lina Kaikkonen; [2013]
    Nyckelord :Samhällskunskap; läroböcker; demokrati; demokratimodeller;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och ta reda på vilka typer av demokrati framställs i avsnitten om demokrati i ett urval läroböcker i samhällskunskap avsedda för årskurs 7-9. De teorier, som är centrala i uppsatsen, är teorier kring demokratimodeller. LÄS MER

  5. 15. Digitala tidningar i skolan : En studie om elevers förhållningssätt och lärares didaktik

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johan Grönqvist; [2012]
    Nyckelord :Tidningar; Digitalisering; Samhällskunskap; Didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att beskriva och analysera elevers och lärares förhållningssätt till digitala tidningar på internet i en tid då skolor alltmer använder sig av digitala informationsverktyg. En enkätstudie har gjorts med elever i en gymnasieklass och en kvalitativ intervju har gjorts med läraren i klassen. LÄS MER