Sökning: "Lärarutbildning samhällskunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden Lärarutbildning samhällskunskap.

  1. 6. Trans i skolan : En studie av lärares och transelevers berättelser om möten med varandra, samt en undersökning av hinder och möjligheter för erkännande av transelever i gymnasieskolor i Sverige

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Andréa Hofmann von Baltenau; [2021]
    Nyckelord :transgender youth; students; gender non-conforming; teachers; upper secondary school; Sweden; recognition; interaction; identity; Honneth; Heidegren; queer; education; bemötande; möten; transelever; gymnasieskolan; lärare; erkännande; könsidentitet; Heidegren; Honneth; interaktion; queer; utbildning;

    Sammanfattning : This (master thesis) examines teachers’ and transgender students’ accounts of meeting and encountering each other and what possibilities and obstacles for recognition that their stories portray. The study and analysis are based on interviews with three students and three teachers at different upper secondary schools in Sweden (carried out during the fall of 2020). LÄS MER

  2. 7. Elevmotivation i ämnet samhällskunskap : Lärares bild av elevmotivation samt hur lärarearbetar för att öka motivationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Almotlak Almotlak; [2021]
    Nyckelord :samhällskunskap; motivation; återkoppling från lärare; relation till lärare; varierande arbetssätt; tydliga arbetsrutiner;

    Sammanfattning : I detta arbete används kvalitativa intervjuer för att undersöka hur några lärare i olikakommuner uppfattar elevmotivation rent allmänt och specifikt i ämnetsamhällskunskap, samt att undersöka hur lärare beskriver arbetet och arbetssätt somanvänds för att öka motivationen hos eleverna i ämnet samhällskunskap. I dennastudie har det empiriska materialet samlats in genom sex semistruktureradeintervjuer (med sex olika lärare) i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  3. 8. Kvalitet i en lärarutbildning -En intervjustudie med nyblivna lärare i samhällskunskap om deras perspektiv på lärar-utbildningen efter en tids arbete som lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johannes Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Higher education; Teacher; Quality; Assessment; Measurement;

    Sammanfattning : The growing interest of quality measurements and assessments in school is nothing new. Over the past decades in Europe, PISA and TIMMS have become standard quality measurements in how well students perform. LÄS MER

  4. 9. Barnkonventionen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mikaela Wedestig; [2020]
    Nyckelord :Civics; Convention on the Rights of the Child; CRC; Participation; The Child Rights Perspective; Barnkonventionen; Barnrättsperspektivet; Delaktighet; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare upplever att undervisningen bedrivs gällande barnkonventionen samt om undervisningen har förändrats till följd av att barnkonventionen blivit lag. Syftet med studien var också att undersöka hur lärare och elevers kännedom är gällande barnkonventionen. LÄS MER

  5. 10. Flerspråkighet – tillgång eller begränsning? - en intervjustudie med ämneslärare i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Amanda Terlevic; [2019-04-03]
    Nyckelord :Syn på flerspråkighet; lärarutbildning; ämneslärare i samhällskunskap; kvalitativ intervju; språk- och kunskapsutveckling i samhällskunskap; modersmål; monolingvistisk norm; lärarroll; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma ämneslärare i samhällskunskap, examinerade från det nya lärarprogrammet som infördes 2011, talar om flerspråkighet och hur de arbetar språkutvecklande. Studien har en jämförande ansats då intervjuer har genomförts med lärare som läst lärarutbildningarna vid två olika lärosäten, varav ett har ett uttalat flerspråkighetsperspektiv. LÄS MER