Sökning: "Läroboksanalys matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden Läroboksanalys matematik.

  1. 16. Läroböcker i matematik under åren 1986-1993 och 1998-2004 : Läroböckers innehåll sett i relation till nationella skolreformer och internationella undersökningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Reinholdsson; Henrik Mattsson; [2016]
    Nyckelord :Läroboksanalys; läroplansteori; matematik; reformer; TIMSS;

    Sammanfattning : 1980- och 1990-talet omfattades av flertalet reformer av skolan, såsom en ny läroplan, decentraliseringen och avskaffandet av den statliga läromedelsgranskningen, vilket kom att påverka bland annat matematikundervisningen. Under denna period genomfördes även TIMSS-undersökningar som testade elevers kunskaper i matematik. LÄS MER

  2. 17. Resonemang i och utanför matematikboken : Taluppfattning kopplat till förmågan att resonera i åk 1–2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Zinderland; [2016]
    Nyckelord :Taluppfattning; användning av tal; matematikbok; lärobok; analys; resonemang; årskurs 1–2;

    Sammanfattning : Matematikboken har funnits och nyttjats i skolan under lång tid. I och med den nya läroplanen från 2011 har förmågan att resonera kommit i fokus, då den anses vara en viktig del av utvecklandet av matematiska kunskaper. LÄS MER

  3. 18. Rimlig matematik : En läroboksanalys om rimlighet och uppskattning i matematikläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; Textanalys; Rimlighetsbedömning; Uppskattning;

    Sammanfattning : Förmågan att kunna göra rimlighetsbedömningar och uppskattningar är viktig både i vardagslivet och i matematiken. Dock visar både tidigare forskning och min egen erfarenhet från VFU-perioder att eleverna oftast inte reflekterar över resultatets rimlighet och att de inte tar hänsyn till kunskaper om verkliga livet vid beräkning av matematiska textuppgifter och problem. LÄS MER

  4. 19. Läroboksanalys: Matematik 5000 1b

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Nyström; [2016]
    Nyckelord :läroboksanalys; matematik 1b; textanalys;

    Sammanfattning : Läroböcker är en viktig del av undervisningen och de kan påverka inlärning, därför är det avintresse att ta reda på vilka beståndsdelar man kan dela in dem i, hur en svensk lärobok ser utjämfört med andra länders, samt vad forskning säger om hur dessa attribut kan påverkaläsaren. Detta har jag gjort i det här arbetet via en textanalys. LÄS MER

  5. 20. Läroboksanalys: Matematik 5000 1b

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Nyström; [2016]
    Nyckelord :läroboksanalys; matematik 1b; textanalys;

    Sammanfattning : Läroböcker är en viktig del av undervisningen och de kan påverka inlärning, därför är det av intresse att ta reda på vilka beståndsdelar man kan dela in dem i, hur en svensk lärobok ser ut jämfört med andra länders, samt vad forskning säger om hur dessa attribut kan påverka läsaren. Detta har jag gjort i det här arbetet via en textanalys. LÄS MER