Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 148 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Språket är det viktigaste! : En intervjustudie om förskollärares språkutvecklande undervisning med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Felicia Jeppsson; Felicia Andersson; [2023]
    Nyckelord :affordance; designteoretiskt perspektiv; digitala verktyg; multimodal; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares erfarenheter kring att använda digitala verktyg i sin språkutvecklande undervisning. I studien tydliggörs vilka digitala verktyg som används av förskollärare, hur de används samt vilka möjligheter och utmaningar som tillkommer. LÄS MER

  2. 12. Hjälpande eller stjälpande? : En kvantitativ undersökning om användningen av lärplattan i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Hagström; Albin Thelander; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; enkät; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger använder sig av det digitala verktyget lärplattan i det vardagliga pedagogiska arbetet i förskolan. Studien syftar även till att undersöka hur de två yrkesgrupperna barnskötare och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt, samt om inställning påverkar pedagogers användning av verktyget. LÄS MER

  3. 13. Hur kan digitala verktyg användas i förskolan? : Meta-analys av högskolestudenters metod och resultat i ett urval examensarbeten om förskollärares användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alexander Andersson; [2022]
    Nyckelord :Användning; didaktik; digitala verktyg; lärplatta; förskollärare;

    Sammanfattning : Användandet av digitala verktyg har ökat under det senaste decenniet och är idag en del av vår vardag. Digitala verktyg innefattar mobiltelefoner, lärplattor, datorer, tv-apparater, projektorer etc. Dessa verktyg är vanligt förekommande ute på våra förskolor. LÄS MER

  4. 14. Hur uppfattar elever skrivande? : - En kvalitativ intervjustudie om elevers uppfattning om skrivutveckling samt analoga och digitala skrivverktyg i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Brokelind; [2022]
    Nyckelord :writing development; analog writing tools; digital writing tools; writing tools; writing; writing education.; skrivutveckling; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; skrivverktyg; skrivundervisning.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har fått ett större utrymme i skolans undervisning och kan leda till förändringar i skrivundervisningen. Elevers röster och åsikter behöver tas i beaktande när skrivundervisningen planeras. Syftet med studien är att belysa elevers uppfattningar om skrivutveckling, skrivundervisning samt analoga och digitala skrivverktyg. LÄS MER

  5. 15. “Ta hem den, prova och lek” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till digitaliseringen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Pommer; Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :lärplatta; förhållningssätt; digitalisering; ramar; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till den ökade digitaliseringen i förskolan samt hur lärplattan används i förskolans verksamhet. Vårt syfte grundas i den pågående digitala utvecklingen i samhället och de krav på digitalisering som den reviderade läroplanen har medfört. LÄS MER