Sökning: "Legitimacy as a Property"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Legitimacy as a Property.

  1. 1. Ingen jävel väljer K3 : En kvalitativ studie om motiven till IFRS i fastighetsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Felix Pettersson; Lovisa Åström; [2022]
    Nyckelord :IFRS unlisted companies; accounting standard; IAS 40; IFRS 13; investment properties; property management sector; institutional theory; legitimacy; motives; valuation; fair value; IFRS onoterade företag; redovisningsstandard; IAS 40; IFRS 13; förvaltningsfastigheter; fastighetsbranschen; institutionell teori; legitimitet; motiv; värdering; verkligt värde;

    Sammanfattning : International financial reporting standards (IFRS) är känd för att vara en komplex och kostsamredovisningsstandard, men det finns fortfarande företag som väljer att redovisa enligt IFRS.Studiens syfte är att få en förståelse för att sedan ge förklaring till vilket som är det viktigastemotivet bakom valet att tillämpa IFRS. LÄS MER

  2. 2. Legitimacy and justice on the verge of deterioration : A case study of Swedish local efforts to reduce eutrophication

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Amir Vafa; [2021]
    Nyckelord :eutrophication; sewage treatment plant; Baltic Sea; local management;

    Sammanfattning : Eutrophication is one of the major threats to the marine environment in the Baltic Sea. The human pressure on the sea by nutrient input from agriculture, industry, public sewage facility and small sewage treatment plants causes excessive algal blooms leading to oxygen depleted seabed and an ecosystem out of balance. LÄS MER

  3. 3. Early-stage entrepreneurs on LinkedIn - a tool for legitimacy?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacqueline Rohde Mohr; Nicholas Kelly; [2021]
    Nyckelord :Early-stage Entrepreneurship; Legitimacy; Impression Management; Legitimacy as a Property; LinkedIn; Business and Economics;

    Sammanfattning : In line with the development of modern communication technology, computer-mediated-communication is playing a crucial role in how people interact and communicate. One forum in which such interaction can be conducted is the online professional social network LinkedIn. LÄS MER

  4. 4. CSR Engagement in Profit Maximizing Organizations : An Overview of the Main Driving Forces, Financial Incentives, and Considerations in Business Decisions for Swedish Commercial Real Estate Companies

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jenny Fält; Cassandra Steffensen; [2021]
    Nyckelord :Swedish Commercial Real Estate Companies; CSR; Profit Maximization; Financial Performance; Legitimacy; Property Valuation; Svenska kommersiella fastighetsbolag; CSR; Vinstmaximering; Finansiell framgång; Legitimitet; Fastighetsvärdering;

    Sammanfattning : The importance of highlighting environmental issues is increasing in the society, where profit maximizing organizations are being blamed for the social and environmental externalities. As profit maximizing organizations only responsibility is to increase profits, there is a need to find a way to combine CSR engagement with profit maximization. LÄS MER

  5. 5. Frivillig Revision: Ur ett legitimitetsperspektiv : En studie om intressenters inställning till revision som legitimering

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sara Lilja; Paulina Marklund; [2020]
    Nyckelord :Voluntary audit; Mandatory audit; Legitimacy; Stakeholders; Small companies; Frivillig revision; Revisionsplikt; Legitimitet; Intressenter; Mindre företag;

    Sammanfattning : Idag har mindre företag det fria valet att välja mellan användning av revision eller inte. Revisionsplikten avskaffades 2010 då en lagändring genomfördes med målet att kostnadsunderlätta för mindre företag. LÄS MER