Sökning: "Lejla"

Visar resultat 11 - 15 av 140 uppsatser innehållade ordet Lejla.

  1. 11. Hur stimulerar förskollärare barnens språkutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lejla Arnautovic; Linda Xhafa; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskollärare; arbetssätt; redskap; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till språkutveckling. Studien undersöker hur förskollärare stimulerar barnen i deras språkutveckling och vilka medel och redskap som förskollärarna använder sig av. LÄS MER

  2. 12. Studie-och yrkesvägledares förebyggande arbete mot studieavbrott

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shqipe Salihu; Lejla Muric; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka samt analysera, hur studie -och yrkesvägledare på gymnasieskola arbetar för att motivera elever för att förebygga studieavbrott. Följande frågeställning har besvarats: “Hur arbetar studie-och yrkesvägledare på gymnasiet med elevers motivation för att förhindra studieavbrott?". LÄS MER

  3. 13. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  4. 14. Faktorer som påverkar elevers läslust : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lejla Fejzulovska McDaniel; [2022]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna kunskapsöversikt undersöker vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Kunskapsöversiktens slutsats och diskussion ämnar även besvara vilka didaktiska upplägg som kan göra skillnad genom kunskapen om påverkande faktorer. Granskningen utgörs av tio vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 15. ”Hon får skylla sig själv” : En kvalitativ undersökning om hur kvinnan framställs i våldtäktsdomar utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lejla Velic; [2022]
    Nyckelord :Sex; gender; gender systems; sexual violence; rape; rape convictions; Kön; genus; genussystem; sexuellt våld; våldtäkt; våldtäktsdomar;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning av hur kvinnor som blivit utsatta för sexuellt våld framställs i våldtäktsdomar utifrån ett genusperspektiv. Frågeställningarna som studien utgår ifrån är; - Hur framställs kvinnor som blivit offer för våldtäkt i domar utifrån ett genusperspektiv?- Hur beskriver männen som blivit dömda för våldtäkt relationen mellan könen i domen utifrån ett genusperspektiv? Den teoretiska ramen utgår ifrån Hirdmans genussystem, samt radikalfeminismen perspektiv på sexuellt våld. LÄS MER