Sökning: "Likvärdig bedömning idrott och hälsa 1"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Likvärdig bedömning idrott och hälsa 1.

  1. 1. Prövning i idrott och hälsa 1 : Diskrepans bidrar till underminering av rättvis och likvärdig bedömning.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Michael Österman; [2024]
    Nyckelord :Assessment; equitable assessment; equivalent; examination; fair; grading; PE; Physical Education; physical education and health.; Bedömning; betyg; betygsättning; idrott och hälsa; likvärdigt; prövning; rättvist.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prövningar i idrott och hälsa tycks ha ökat de senaste åren och att utforma en prövning i idrott och hälsa som ger förutsättningar att sätta ett rättvist, likvärdigt och rättssäkert betyg kan upplevas som en utmaning. Inte minst då det finns en avsaknad av såväl forskning på området som vägledande riktlinjer att förhålla sig till. LÄS MER

  2. 2. Paraplybegreppet komplexa rörelser : En kvalitativ studie om hur komplexa rörelser tolkas och implementeras av högstadielärare i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mikaela Norman; Hanna Boman; [2021]
    Nyckelord :complex movement; physical education; curriculum; assessment; pupils; curriculum theory; komplexa rörelser; idrott och hälsa; läroplan; bedömning; elever; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att synliggöra hur komplexa rörelser förstås, implementeras och framställs i högstadielärares planering och undervisning i ämnet idrott och hälsa. 1. Hur tolkar högstadielärare begreppet komplexa rörelser i idrott och hälsa? 2. LÄS MER

  3. 3. ”Om man inte kan göra en kullerbytta anser jag att man inte har så stor nytta av sin kropp” En studie om idrottslärares bedömning av elevers rörelsekvaliteter.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Preiholt; Isabell Petersson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa ser på den nya ämnesplanen samt hurde uppfattar de nya kunskapskraven i kursen Idrott och hälsa 1 i gymnasiet. Våra frågeställningar var följande;Vilka kunskaper ska elever ha tillägnat sig efter avslutad kurs i Idrott och hälsa 1? Hur får lärare det som står ikunskapskraven bedömningsbart i idrottsundervisningen? Hur ser lärare på elevers rörelsekvaliteter? Huruppfattar lärare i Idrott och hälsa 1 att ”elever kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra enbredd av aktiviteter, även av komplex karaktär”? Hur bedömer lärare elevers rörelsekvaliteter? För att få svar pådessa frågeställningar användes en kvalitativ metod bestående av fem intervjuer i samtalsform av lärare i Idrottoch hälsa. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares uppfattningar av GY11 - Tydlighet och likvärdighet i kunskapskraven för Idrott och hälsa 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christian Bauer; [2013]
    Nyckelord :betyg; gymnasiereform; GY11; idrottslärare; kunskapskrav; likvärdighet; samarbete; tidsbrist; tydlighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utforska idrottslärares uppfattningar kring GY11:s kunskapskrav för kursen Idrott och hälsa 1. Det är kunskapskravens tydlighet och dess potential för likvärdig bedömning och betygssättning som undersöks. LÄS MER

  5. 5. Betygsättning i Idrott och hälsa 1 : Likvärdig bedömning utifrån lärarens perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Johan Magnusson; Lina Comstedt Sjöstrand; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER