Sökning: "Lpfö 98 rev 2010"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden Lpfö 98 rev 2010.

  1. 11. Några förskollärares uppfattningar om förändrade krav sedan år 2010

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Lilius; [2016]
    Nyckelord :förskollärare; uppfattningar; krav; lärarkompetens; Lpfö 98 rev 2010;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om förskollärarnas uppfattar att kraven på deras kompetens förändrats sedan läroplanen reviderades 2010.  Metoden för studien är semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med sammanlagt åtta informanter från tre olika arbetsplatser. LÄS MER

  2. 12. ”Det gör inget att du sölat, mamma tvättar” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningsätt gällande jämställdhet mellan könen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelica Fjellman; Marielle Hamrin; Rebecca Kjellgren; [2016]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; lek; förhållningssätt; kön;

    Sammanfattning : BakgrundI förskolans läroplan Lpfö (98 rev 2010) står det beskrivet att verksamheten ska arbeta med jämställdhet mellan könen. I vår bakgrund beskriver vi relevant litteratur rörande jämställdhet mellan pojkar och flickor i yngre åldrar samt förskollärares förhållningssätt gällande barnslek. LÄS MER

  3. 13. Att anpassa förskolans verksamhet i mötet med barn med problemskapande beteende En intervjustudie med fyra förskollärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Alinder Pesce; [2015-11-28]
    Nyckelord :problemskapande beteende; förskolan; anpassning; relationer; fenomenologi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att vinna kunskap om några förskollärares upplevelser av att möta barn de menar uppvisar ett problemskapande beteende i förskolan samt dessa förskollärares upplevelser av att anpassa förskolan till alla barn. Teori: Studien har sin grund i den sociokulturella lärandeteorin och utgår från en fenomenologisk ansats då fokus i studien är att ta reda på några förskollärares upplevelser utifrån deras egna perspektiv. LÄS MER

  4. 14. "En hälsofrämjande förskola - utvecklande förhållningssätt" : En delutvärdering kring en kommuns pågående projekt angående barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Åslund; Linnéa Pettersson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Då barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ökar i dagens förskolor startade en mellansvensk kommun ett projekt vars syfte var att öka pedagogers kunskaper kring ämnet samt utveckla och förbättra de kommunala förskolorna. Syftet med denna studie är att göra en delutvärdering av kommunens projekt ” En hälsofrämjande förskola – utvecklande förhållningssätt” för att granska projektets syften och mål är på väg att uppnås eller har uppnåtts. LÄS MER

  5. 15. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Hansson; Jenny Strandgården; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Intersektionalitet; Kön; Ålder; Etnicitet; Kamratkultur; Gruppkonstellationer; Makt; Fri lek;

    Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER