Sökning: "Lpfö 98 rev 2010"
Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden Lpfö 98 rev 2010.
16. Barns reflekterande kring en naturvetenskaplig aktivitet - en kvalitativ studie : Experiment med apelsiner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : My studies are based on finding out what impact science has on the children. I presented a simple experiment with oranges. What is it the kids reflect on during a science activity? With the help of video recordings (I -pad) and phenomenography as a starting point, I get the verbal and non-verbal expression, which is important in my research. LÄS MER
17. Jag är teknisk : Ett stöd i teknikundervisningen
M1-uppsats, Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Teknikämnet har, sedan det fick en egen kursplan, åsidosatts i skolorna. Deltagande observationer och intervjuer med lärare verksamma i varierade åldersgrupper, visade samma resultat gällande tankar kring teknikundervisningen som de uppfattningar som litteraturstudien visat. LÄS MER
18. Barnlitteratur i förskolan : - en möjlighet till kunskapsutveckling?
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur förskolepersonalen på ett antal förskolor i ett mindre samhälle i södra Sverige, med barn mellan ett och fyra år, arbetar med barnlitteratur i ett kunskapsutvecklande syfte. Vårt arbete tar sin utgångspunkt i Ulla Damber, Jan Nilsson och Camilla Ohlssons bok Litteraturläsning i förskolan (2013). LÄS MER
19. Förskollärens syn på barns språk och sin egen roll som språkutvecklare i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Samhället är förändrat vilket innebär att förskolans pedagogiska uppdrag stärkts. Det har gjorts revideringar i förskolans läroplan (Lpfö 98, rev 2010) som innebär att det bland annat gjorts förtydligande kring barns språkliga och kommunikativa utveckling och förskollärarens ansvar. LÄS MER
20. Föräldrasamarbete i förskolan : En svår uppgift - en enastående möjlighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I ett samhälle, där flödet av information ibland kan tyckas vara oändligt, måste pedagoger ställa sig frågan om hur nya vägar att nå fram till barnens vårdnadshavare med information om förskolans verksamhets mål och syfte ska hittas. Förskolans läroplan (Lpfö 98, rev 2010) belyser vikten av att vårdnadshavarna dagligen ska få ta del av denna slags information. LÄS MER