Sökning: "Lpfö 98 rev 2010"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden Lpfö 98 rev 2010.

  1. 16. Barns reflekterande kring en naturvetenskaplig aktivitet - en kvalitativ studie : Experiment med apelsiner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Dzevada Mujkic; [2014]
    Nyckelord :experiment; fysik; förskolepedagogik; naturvetenskaplig aktivitet;

    Sammanfattning : My studies are based on finding out what impact science has on the children. I presented a simple experiment with oranges. What is it the kids reflect on during a science activity? With the help of video recordings (I -pad) and phenomenography as a starting point, I get the verbal and non-verbal expression, which is important in my research. LÄS MER

  2. 17. Jag är teknisk : Ett stöd i teknikundervisningen

    M1-uppsats, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emelie Nylén; [2014]
    Nyckelord :Technology teaching in technology; technology subject; preschool; compulsory school; Teknik teknikundervisning teknikämnet förskolan grundskolan Lgr 11 lpfö 98 rev.2010 ;

    Sammanfattning : Teknikämnet har, sedan det fick en egen kursplan, åsidosatts i skolorna. Deltagande observationer och intervjuer med lärare verksamma i varierade åldersgrupper, visade samma resultat gällande tankar kring teknikundervisningen som de uppfattningar som litteraturstudien visat. LÄS MER

  3. 18. Barnlitteratur i förskolan : - en möjlighet till kunskapsutveckling?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Marie Erlandsson; Annika Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; kunskapsutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur förskolepersonalen på ett antal förskolor i ett mindre samhälle i södra Sverige, med barn mellan ett och fyra år, arbetar med barnlitteratur i ett kunskapsutvecklande syfte. Vårt arbete tar sin utgångspunkt i Ulla Damber, Jan Nilsson och Camilla Ohlssons bok Litteraturläsning i förskolan (2013). LÄS MER

  4. 19. Förskollärens syn på barns språk och sin egen roll som språkutvecklare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Susanne Öhman; Pia Wernebäck; [2014]
    Nyckelord :Utveckling av språk; verbalt och icke verbalt språk; socialt samspel; omgivningen och miljöns betydelse; förskollärarens kompetens;

    Sammanfattning : Samhället är förändrat vilket innebär att förskolans pedagogiska uppdrag stärkts. Det har gjorts revideringar i förskolans läroplan (Lpfö 98, rev 2010) som innebär att det bland annat gjorts förtydligande kring barns språkliga och kommunikativa utveckling och förskollärarens ansvar. LÄS MER

  5. 20. Föräldrasamarbete i förskolan : En svår uppgift - en enastående möjlighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Camilla Dohm-Hansen; Anna-Lena Allandi; [2014]
    Nyckelord :Föräldrasamarbete; pedagog; relation; information; läroplan för förskolan;

    Sammanfattning : I ett samhälle, där flödet av information ibland kan tyckas vara oändligt, måste pedagoger ställa sig frågan om hur nya vägar att nå fram till barnens vårdnadshavare med information om förskolans verksamhets mål och syfte ska hittas. Förskolans läroplan   (Lpfö 98, rev 2010) belyser vikten av att vårdnadshavarna dagligen ska få ta del av denna slags information. LÄS MER