Sökning: "Lpfö 98 rev 2010"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden Lpfö 98 rev 2010.

  1. 21. Fem pedagogers tankar om dokumentation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amela Ibrahimovic Rahic; [2014]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; förskola; Lev Vygotskij; Reggio Emilia; Lpfö 98 Rev 2010;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på pedagogernas tankar och upplevelser av pedagogisk dokumentation, vilka hinder och svårigheter de stöter på och vad har förändrats i arbetet med dokumentation sedan läroplanen för förskolan reviderades år 2010.I undersökningen deltog fem pedagoger, varav fyra förskollärare och en barnskötare. LÄS MER

  2. 22. TAKK som språkstöd : Pedagogers syn på användandet av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Jenny Petersson; Jessica Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Agumentive and Alternative Communication ACC.; TAKK; språk; kommunikation; förskola; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att bidra till större kunskap om pedagogers syn på användandet av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) i förskolan. Metoden vi har valt för undersökningen är kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 23. Den mobila förskolans roll för barns läroprocesser : kvalitativ studie om hur pedagoger upplever den mobila förskolans påverkan på barns utveckling av kunskaper och meningsskapande

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Meyer Orsén; [2014]
    Nyckelord :Mobile Preschool; Learning; Knowledge; Development; Mening; Environment; Preschool curriculum Lpfö 98 rev 2010 ; Mobil förskola; Lärande; Kunskap; Utveckling; Meningsskapande; Miljö; Förskolans läroplan Lpfö 98 rev 2010 ;

    Sammanfattning : Mobil förskola är ett fenomen som har börjat ta plats och växer snabbt som ett komplement till den ordinarie pedagogiska förskoleverksamheten. Den har uppkommit som ett resultat av att samhället förändras och det ställer andra och nya krav på förskolan och skolan att möta barn och elever i ett lärande. LÄS MER

  4. 24. Barnlitteratur i förskolan : -en möjlighet till kunskapsutveckling?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Karlsson; Erlandsson Marie; [2014]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; kunskapsutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur förskolepersonalen på ett antal förskolor i ett mindre samhälle i södra Sverige, med barn mellan ett och fyra år, arbetar med barnlitteratur i ett kunskapsutvecklande syfte. Vårt arbete tar sin utgångspunkt i Ulla Damber, Jan Nilsson och Camilla Ohlssons bok Litteraturläsning i förskolan (2013). LÄS MER

  5. 25. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER