Sökning: "Mälardalens högskola lek barn"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Mälardalens högskola lek barn.

  1. 1. Förskollärares roll i barns kamratrelationer : Verktyg och strategier för att få barn inkluderade i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zarah Rosner; Emma Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :Kamratrelationer; Förskollärare; Lek; Exkludering; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare redogör för sina förhållningssätt tillleken och hur de framhåller hur de främjar goda kamratrelationer i förskolan. Vilka strategieroch verktyg som de använt sig av samt vilka svårigheter och möjligheter de sett meddessa. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utveckling och lärande av barns språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joyce Jansen; Frida Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Barn; Språkutveckling; Socialt Samspel; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar för att främja barns språkutveckling. Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes i datainsamlingen. Åtta förskollärare som var verksamma på sju olika förskolor har deltagit. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig utbildning för barn i behov av särskilt stöd : En studie om om förskollärares uppfattningar kring att ge barn i behov av särskilt stöd en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariette Krig; Madelene Stråle; [2021]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de kan ge barn som är i behov av särskilt stöd en likvärdig utbildning i förskolan. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsdesign och vi intervjuade åtta förskollärare. De teorier vi utgår ifrån är den sociokulturella teorin och relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Den stödjande förskolläraren i leken : En kvalitativ studie om förskollärarnas stöd i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Lundell; Johanna Lilja; [2021]
    Nyckelord :lek; stödjande förskollärare; samspel; kommunikation; utveckling och lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares perspektiv på sin roll i att ge barn stöd i leken. Detta är en kvalitativ studie som genomförts med åtta intervjuade verksamma förskollärare på kommunala förskolor i olika kommuner. Datainsamlingsmetoden för studien är semistrukturerade videointervjuer. LÄS MER

  5. 5. Kan vantar och vattenpölar lära barn matematik? : En kvalitativ observationsstudie om tre förskollärares arbete med de yngsta barnens utvecklande av matematikkunskaper i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Lindgren; Emelie Airaksinen; [2021]
    Nyckelord :lek; matematik; förskola; yngsta barnen; förskollärare; lekresponsiv; sociokulturell.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och skapa en förståelse för tre förskollärares arbete med de yngsta barnens matematikutveckling genom lek. Studien grundar sig i att ta reda på detta genom studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER