Sökning: "MKT framework"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden MKT framework.

  1. 1. En lärarhandlednings stöd för lärares undervisning och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therezia Elmgren; Rebecka Olivensjö; [2023]
    Nyckelord :teacher manual; design principles for teacher’s manuals in Mathematics; MKT framework; teacher; subject knowledge; student knowledge and teaching knowledge; lärarhandledning; designprinciper för lärarhandledningar inom matematik; MKT-ramverk; lärare; ämneskunskap; elevkunskap och undervisningskunskap;

    Sammanfattning : Lärares planering och genomförande av matematikundervisning utgår i stor utsträckning från lärarhandledningen. För att kunna bedriva en rik matematikundervisning behöver lärarhandledningen därför vara designad på ett stödjande och kunskapsutvecklande sätt för läraren, vilket kan ses som att den talar till läraren till skillnad från andra lärarhandledningar som talar genom läraren. LÄS MER

  2. 2. En undersökning av två lärarhandledningar i matematik med stöd av Mathematical Knowledge of Teaching : Vilket stöd ger lärarhandledningarna till läraren inom områdena addition och subtraktion för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Pettersson; Rebecca Edstein; [2022]
    Nyckelord :MKT; Favorite Mathematics; Rich Mathematics; Teacher s Guide; Addition; Subtraction; MKT; Favorit matematik; Rik matematik; lärarhandledning; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om och vilken typ av lärarstöd avseende Mathematical Knowledge of Teaching (MKT) lärarhandledningar till Favorit matematik 3A och Rik matematik 3A. Vi analyserar vilket stöd som lärarhandledningarna ger till lärare i områdena addition och subtraktion för årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Vilket stöd erbjuder lärarhandledningar? : En studie om lärarhandledningar med fokus på matematiska samtal och resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Andersson; [2020]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; Mathematical discussions; Teacher guides; Teacher support; Content analysis; Matematiska samtal; Matematiska resonemang; Lärarhandledningar; Lärares stöd; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Sedan Lgr11 infördes i skolan har förmågan att kommunicera och resonera i matematik genom samtal och diskussioner fått en ny plats i undervisningen. I kunskapskraven står det att ska elevernas förmåga att muntligt resonera och kommunicera i matematik ska bedömas i årskurs 6 vilket innebär att lärarna behöver ge eleverna möjlighet att träna dessa förmågor. LÄS MER

  4. 4. Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) i praktiken : Vilka kunskaper krävs för att undervisa matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erik Bryngelsson; [2020]
    Nyckelord :Practice-based theory of mathematical knowledge for teaching; MKT; terminology; mathematical concepts; conceptual understanding; common content knowledge; specialized content knowledge; Practice-based theory of mathematical knowledge for teaching; MKT; terminology; matematiska begrepp; konceptuell förståelse; common content knowledge; specialized content knowledge;

    Sammanfattning : The following study aims to examine the special mathematical knowledge needed in order to teach mathematics. Furthermore, the study attempts to explore how teachers’ views on the knowledge needed in order to teach mathematics affects their student’s opportunities to develop their conceptual understanding. LÄS MER

  5. 5. Lärarkunskaper inom programmering i matematikundervisningen. : En kvalitativ intervjustudie som synliggör lärares kunskaper inom programmering i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Lovisa Lidberg; [2019]
    Nyckelord :programming; curriculum; education; mathematics; teacher knowledge; programmering; läroplan; undervisning; matematik; lärarkunskap;

    Sammanfattning : Programmering är ett relativt nytt inslag i skolan som lärare ska arbeta med, och min uppfattning har varit att det finns blandade känslor hos lärare angående programmering och dess innehåll. Därför genomfördes den här studien med syftet att skapa en förståelse om hur lärarkunskaper inom programmering i matematikundervisningen ser ut i årskurs 1-3. LÄS MER