Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När vardagen inte är som förut. Livet på Fontänhuset under pandemin.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Mina Margareta Eklund; Maria Johansson; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; Psykisk ohälsa; Digitalisering; Socialt arbete; Fontänhus; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this qualitative study, we set out to explore the effects the pandemic had on Fountainhouse members. We narrowed this down to six members and two staff members in Falkenberg Fountainhouse and Lund Fountainhouse. LÄS MER

  2. 2. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER

  3. 3. Sfi-lärares erfarenheter av distansundervisning våren 2020

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svetlana Söderlund; Margareta Öllsjö; [2021]
    Nyckelord :spring 2020; sfi; sfi-teachers; pandemic; distance education; experiences; strategies; synchronous and asynchronous communication; digital tools; digital resources; digital technology; pedagogical challenges; teaching challenges; våren 2020; sfi; sfi-lärare; pandemi; distansundervisning; erfarenheter; strategier; synkron och asynkron kommunikation; digitala verktyg; digitala resurser; digital teknologi; pedagogiska utmaningar; undervisningsutmaningar; lärandeutmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sfi-lärares erfarenheter av distansundervisning under våren 2020. Studiens fokus ligger på att undersöka hur digitala verktyg anpassades till elevernas olikheter, hur kommunikationen med eleverna etablerades och vilka arbetssätt och metoder som kännetecknade sfi-lärares distansundervisning. LÄS MER

  4. 4. An exploratory machine learning workflow for the analysis of adverse events from clinical trials

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Margareta Carlerös; [2020-06-26]
    Nyckelord :Machine learning; Adverse events; Clinical trials; Data mining;

    Sammanfattning : A new pharmaceutical drug needs to be shown to be safe and effective before it can be used to treat patients. Adverse events (AEs) are potential side-effects that are recorded during clinical trials, in which a new drug is tested in humans, and may or may not be related to the drug under study. LÄS MER

  5. 5. Kontrollerad postanestetisk uppvakning med ett justerbart tak : fysiologiska effekter av stress hos shetlandsponnyer under uppvakningsperioden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Lisa Nilson Hissa; Emelie Margareta Helena Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :häst; anestesi; uppvakning; assisterad uppvakning; assisterad resning; stress;

    Sammanfattning : Hästars uppvakning efter anestesi innebär många risker. Detta bidrar till att mortaliteten vid hästanestesi är mycket högre jämfört med mortaliteten vid anestesi av smådjur och människor. Hästars naturliga flyktbeteende gör ofta att de försöker resa sig innan narkosläkemedlen eliminerats. LÄS MER