Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ambulanssjuksköterskors upplevelser av prehospital förlossning : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Mari Johansson; Ida Lange; [2024]
    Nyckelord :Ambulance nurses; Experiences; Prehospital childbirth; Teamwork; Ambulanssjuksköterskor; Prehospital förlossning; Teamarbete; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förlossning är en ovanlig händelse för ambulanssjukvården, men antalet prehospitala förlossningar ökar. Ambulanssjuksköterskans roll är att vägleda, stödja och hantera eventuella komplikationer samt skapa en trygg vårdmiljö. LÄS MER

  2. 2. Specialistsjuksköterskor i hemsjukvård : deras erfarenheter av äldre patienter med typ 1-diabetes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Maria Manke; Ann-Mari Svensson; [2022]
    Nyckelord :Type 1-diabetes; elderly; home healthcare; person-centered care; self-care; Typ 1-diabetes; äldre; hemsjukvård; personcentrerad vård; egenvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Äldre patienter med typ 1-diabetes påträffas allt oftare i hemsjukvård då patienterna behöver hjälpinsatser. Vården för typ 1-diabetes har under flera år utvecklats vilket har resulterat i mindre komplikationer och längre överlevnad. LÄS MER

  3. 3. Anknytning vid inskolning ur förskollärares perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mari Lillsund; Nina Svedrot; [2020]
    Nyckelord :Attachment; preschool; preschool teacher; introodution; security; Anknytning; förskola; förskollärare; inskolning; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns anknytningunder inskolningsperioden. I studien hade vi anknytningsteorin som utgångspunkt, ochvi ville synliggöra förskollärarnas egna resonemang kring anknytningen underinskolningsperioden, vi har därför gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat sexolika förskollärare med öppna frågor. LÄS MER

  4. 4. Læringsstrategier og lesekompetanse. En aksjonsforskningsstudie om bruk av læringsstrategier for å øke lesekompetansen hos elever i grunnskolen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Therese Mari Sørensen; [2016-11-11]
    Nyckelord :aksjonsforskning; lesekompetanse; læringsstrategier; kollegasamarbeid;

    Sammanfattning : Syfte: Studien har som formål å undersøke om hvordan kontinuerlig arbeid med læringsstrategier kan styrke elevenes lesekompetanse i grunnskolen. Jeg har hatt tre forskningsspørsmål for å belyse dette. LÄS MER

  5. 5. Anknytning hos barn i mellanbarndomen som lever med växelvis boende - En pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ulla-Mari Blomgren; Panthea Fartouzy; [2015]
    Nyckelord :växelvis boende; anknytning; mellanbarndom; FFI; SBST; trygg bas; idealisering; rollbyte; ilska; inre arbetsmodell; skript; joint custody; attachment; middle childhood; secure base; idealization; role reversal; anger; internal working model; script; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna pilotstudie var att undersöka anknytning hos en grupp barn i mellanbarndo- men som lever växelvis, och vad de berättar om sina relationer till viktiga andra. Studien base- rades på transkriberade intervjuer (Friends and Family Interview, FFI) och berättelser (Secure Base Script Test, SBST) från två tidigare studier, där barn som levde växelvis (n = 20) valdes ut. LÄS MER