Sökning: "Martha C"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden Martha C.

  1. 6. "En stor skatt som vi liksom inte ger våra elever tillgång till": Svensklärare och svensklärarstudenter om icke-västerländsk litteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Göstasson; [2020]
    Nyckelord :Literature; Non-Western literature; Canon; Upper secondary school teachers; Citizen of the world; Education; Globalization.; Litteratur; icke-västerländsk litteratur; kanon; gymnasielärare; världsmedborgare; undervisning; globalisering.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån intervjuer med fyra gymnasielärare i svenska och fyra svensklärarstudenter, undersöka deras syn på och erfarenheter av icke-västerländsk litteratur i svenskundervisningen samt hur de resonerar vid litteraturval. Utifrån Martha C. LÄS MER

  2. 7. På väg till en narrativt fantasifull skola : Inlevelse, visuell litteracitet och narrativ kompetens i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johan Weilander; [2019]
    Nyckelord :Swedish language education; grades 4-6; narrative texts; documentary film; narrative imagination; visual literacy; narrative competence; multimodal teaching; empathy; life conditions; Svenskundervisning; årskurs 4-6; berättande texter; dokumentärfilm; narrativ fantasi; visuell litteracitet; narrativ kompetens; multimodalt lärande; inlevelse; livsvillkor;

    Sammanfattning : Den svenska skolans undervisning i det svenska språket har för avsikt att göra eleverna narrativt kompetenta, det vill säga, de ska kunna förstå och skapa berättande texter. Inom läroplanen finns dock en öppning för ett mer vidgat textbegrepp där det inkluderas visuell litteracitet, att eleverna exempelvis ska kunna förstå filmiska berättelser. LÄS MER

  3. 8. Har skönlitteraturen en plats i religionskunskapen? : Olika perspektiv på lärande, litteratur och ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Linus Christenson; [2019]
    Nyckelord :empati; livsfrågor; religionskunskap; skönlitteratur; innehåll;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om tidigare forskning kan ge stöd för användning av skönlitteratur i religionskunskapsundervisningen för gymnasieskolan. Metoden jag använt är kvalitativ och med jämförande innehållsanalys. Texterna jag analyserat är Litteraturläsning- Som utforskning och upptäcktsresa av Louise M. LÄS MER

  4. 9. Kvinnors upplevelser av att leva med premenstruellt syndrom : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Sanna Berglund; Naomi Tsarfati; [2019]
    Nyckelord :Premenstrual syndrome; Experiences; Nurse; Female health; Premenstruellt syndrom; Upplevelser; Sjuksköterska; Kvinnohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Menstruationscykeln är en komplex cykel fertila kvinnor upplever varje månad. Cykeln innefattar hormonvariationer som påverkar kroppen på flera olika sätt. PMS är ett syndrom som inträffar innan menstruationsfasen av kvinnans cykel och kan pågå i upp till två veckor innan menstruation. LÄS MER

  5. 10. AI-maskinernas autonomi –hot eller möjlighet? : Vilka etiska konsekvenser får relationenmellan AI-maskinen och människan?

    Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Louise Linder; [2019]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens och autonomi Autonomi och Kant AI och etik;

    Sammanfattning : As we are living in an era of increased development of Artificial Intelligence (AI), newethical dilemmas arise. Some countries, states, technicians, developers of AI and researchersin different faculties have already observed that AI could get out of control and affectsocieties and human beings in a disastrous way. LÄS MER