Sökning: "Medfödd dövblindhet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Medfödd dövblindhet.

  1. 1. Att leva med kombinerad syn- och hörselnedsättning - vad spelar hörseln för roll?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Jenny Widmark; [2021-10-01]
    Nyckelord :kombinerad syn- och hörselnedsättning; dövblindhet; hörapparater; hörhjälpmedel; synhjälpmedel; information- och kommunikationsteknik; information; kommunikation; orientering och förflyttning; dual sensory loss; deafblindness; hearing aids; assistive listening devices; assistive vision devices; information- and communication technology; information; communication; orientation and mobility;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer med Usher typ 2 har medfödd hörselnedsättning och progredierande synnedsättning som oftast debuterar i ungdomsåren. Tidigare studier har visat att informationsinhämtning, kommunikation, orientering och förflyttning samt det psykosociala måendet påverkas hos personer som lever med kombinerad syn- och hörselnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Att känna tillsammans. Hur känslor visar sig hos tre ungdomar med medfödd dövblindhet och hur de bekräftas av pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofi Malmgren; [2015-04-28]
    Nyckelord :Medfödd dövblindhet; kommunikation; känslor; livsvärld;

    Sammanfattning : Syfte: Att fördjupa förståelsen kring tre ungdomar som har medfödd dövblindhet och deras livsvärldar, med fokus på hur pedagogerna skapar möjlighet för ungdomarna att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor. Hur kan känslor visa sig hos ungdomarna i undersökningsgruppen? Hur bemöter och bekräftar pedagogerna de känslor som visar sig? Hur möjliggör pedagogerna för ungdomarna att kommunicera känslor? Hur kan ungdomarnas horisont vidgas när det gäller förmågan att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor? Teori: Undersökningen utgår från livsvärldsfenomenologin, där Merleau-Pontys beskrivning av livsvärlden blir central. LÄS MER

  3. 3. Att beröra omvärlden med partnerns händer : - En fallstudie om taktil/kroppslig kommunikation och om möjligheter till att utveckla ett språk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Lindström; [2015]
    Nyckelord :Medfödd dövblindhet; taktila sinnet; taktil kommunikation; taktilt kroppsligt språk; partnerkompetens;

    Sammanfattning : Det övergipande syftet med studien är att undersöka seende och/eller hörande partners uppfattningar och erfarenheter kring taktil/kroppslig kommunikation tillsammans med en person med medfödd dövblindhet. Vidare är syftet att beskriva hur omgivningen kan ge möjligheter till att utveckla ett språk för personen med medfödd dövblindhet. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om personer med medfödd dövblindhets kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ulrika Granström; [2014]
    Nyckelord :medfödd dövblindhet; kommunikation; specialkompetens; språkutveckling; utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa att personer med medfödd dövblindhet är beroende av  omgivningens kunskap om medfödd dövblindhet och vilja till kommunikation för att de ska få möjlighet att själva utveckla sin egen personlig utveckling. Efter sju kvalitativa intervjuer visar resultaten på att det beror på vilka kompetenser personerna runt om personen med medfödd dövblindhet har, som kan vara avgörande för en kunskaps- och kommunikationsutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Rösten som resurs : En kvalitativ studie om samspelsutveckling med fokus på röstens betydelse för kommunikationen tillsammans med en person med medfödd dövblindhet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jacqueline Mölgård; [2008]
    Nyckelord :Dövblindhet; sinnesfunktioner; samspel; kommunikation och samspelspartner;

    Sammanfattning : Personer med dövblindhet saknar helt eller delvis två av de sinnen, nämligen synen och hörseln, som andra redan från födseln använder för att etablera samspel. Detta faktum påverkar och medför svårigheter redan i det tidiga samspelet och följer sedan personen genom hela livet om inte kunskaper inom området tas tillvara och utvecklas. LÄS MER