Sökning: "Missivbrev"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet Missivbrev.

  1. 11. Delaktighet i lärandet. En studie om elevers uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i egen språk-, läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergman; [2015-10-08]
    Nyckelord :delaktighet; språkutveckling; läsutveckling; skrivutveckling; kommunikativt-relationsinriktat perspektiv; formativ undervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka dels elevers, åk 6-9, uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i lärandet, dels om de anser att dessa aktiviteter har betydelse för deras lärande när det gäller språk-, läs- och skrivutveckling. Teori: Studien hämtar influenser från positivism och fenomenologi när det gäller vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 12. Metoder för lärande i en skola för elever med dyslexi/ Methods of learning at a school for pupils with dyslexia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Britt Elmquist; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; metakognition; scaffolding; skola; dyslexia; metacognition; school;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeFår elever med dyslexi det stöd som de har behov av och rätt till i en dyslexiskola?Syfte och preciserade frågeställningarDet övergripande syftet med mitt examensarbete är att undersöka pedagogiska metoder för lärande i en dyslexiskola och om skolans metoder är överförbara till andra grund- och gymnasieskolor. Syftet är att få svar på vilka uppfattningar, upplevelser och erfarenheter som eleverna, specialpedagogerna samt rektor har. LÄS MER

  3. 13. Högläsning som företeelse i förskolan : en studie om förekomsten av högläsning och pedagogers avsikter med denna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Isabelle Karlsson; Caroline Ullholm; [2014]
    Nyckelord :högläsning; läsning; språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrundHögläsning har förekommit mellan den vuxna och det lilla barnet i flera hundra år. Förskolan har haft högläsning som företeelse under en lång tid men det är på senare tid som forskning har visat högläsningens betydande roll för barns utveckling. LÄS MER

  4. 14. Har rock en roll för hälsan? : En fokusgruppsstudie på hur musicerande i grupp inverkar på vuxna deltagarnas välbefinnande och empowerment

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Sami Mäki; [2013]
    Nyckelord :Group activity; music; well-being; empowerment.; gruppverksamhet; musik; välbefinnande; empowerment;

    Sammanfattning : The objective of this qualitative study was to contribute to the understanding of how musical activities affect the participants' well-being and empowerment and to investigate which fac-tors contribute to that effect. Invitations were sent to 13 adult participants in a rock music school in the middle part of Sweden. LÄS MER

  5. 15. Lek + matematik = lustfyllt lärande : Att använda styrd lek som pedagogiskt verktyg i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Eriksson; Eva-Lena Hellmark; [2013]
    Nyckelord :Lärande; matematik; pedagogiskt verktyg; styrd lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur styrd lek används som pedagogiskt verktyg i undervisning, i synnerhet i matematikundervisning, i förskoleklass och år 2. Ett ytterligare syfte är att få en inblick i hur lärare i förskoleklass och år 2 ser på styrd lek som pedagogiskt verktyg samt att studera skillnader mellan de olika årskurserna gällande användandet av styrd lek i matematikundervisning. LÄS MER