Sökning: "Moralpanik"
Visar resultat 36 - 40 av 77 uppsatser innehållade ordet Moralpanik.
36. Assistansfusk : en mediekonstruktion
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Med anledning av en ökad medierapportering av assistansfusk har målet med uppsatsen varit att analysera nyhetsrapporteringen om detta fenomen. Syftet är att undersöka uppkomsten av begreppet assistansfusk, och att avgöra om det finns någon diskrepans mellan assistanstagarnas erfarenheter och mediekonstruktionen av personlig assistans. LÄS MER
37. "Det var som att vi gett dem knark"- en diskursanalytisk studie om föreställningen om barndomen i debatten om skärmtiden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studien undersöker hur barndomen konstrueras i den aktuella debatten som handlar om barn och skärmtid och vill synliggöra hur debatten aktiverar diskursen om barndom. Empirin är hämtad från artiklar och debattinlägg som berör ämnet. LÄS MER
38. Att spela eller inte spela
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I fokus för denna studie står två svenska hiphopband – Labyrint och Kartellen, och hur de gestaltats i tio olika artiklar, i samband med avbokade konserter. Syftet med den här studien är att med hjälp av textanalys försöka förstå hur nyhetstidningars porträttering av musiker kan tolkas olika beroende på ordval och vem som får komma till tals. LÄS MER
39. Hur används informations- och kommunikationsteknik i förskolan? : En kvalitativ studie ur en förskolelärares perspektiv.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att öka förståelsen för vad förskolelärare anser om att barn i tidig ålder introduceras till IKT och hur detta påverkar användningen av IKT i förskolan. Gruppintervjuer och individuella intervjuer med förskolelärare har använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER
40. Selfiens dubbla ansikten. En kvantitativ undersökning av högstadieungdomars upplevelse av selfies och sociala medier.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/JMG - Inst f journalistik och masskommSammanfattning : Selfien – Fotofenomenet som alla älskar att hata Selfien som fenomen är inte bara stort, det är enormt. Trots att selfies tas av folk i alla åldrar verkar dess popularitet hos unga få vuxenvärlden att drabbas av både oro och moralpanik. LÄS MER