Sökning: "Mot Rasism"

Visar resultat 6 - 10 av 143 uppsatser innehållade orden Mot Rasism.

  1. 6. Rasism i USA genom två konstnärer och deras kritikers ögon : Hur Philip Guston och Henry Taylor uppmärksammar förtryck mot afroamerikaner och hur de har bemötts av kritiker och konstnärliga institutioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Ziggy Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Art history; semiotics; signs; oppression; reception; Philip Guston; Henry Taylor; KKK; self-portrait; history; racism; interpretation; Konstvetenskap; semiotik; tecken; förtryck; reception; Philip Guston; Henry Taylor; KKK; självporträtt; historia; rasism; tolkning;

    Sammanfattning : This essay investigates how Philip Guston and Henry Taylor explore the subject of African American oppression in their art and how they have been received by critics and art institutions. Using semiotics based on Hans Haydens article “Den omplacerade koden: Om Edgar Degas Interiör”, this essay explores how meaning is created in signs existing within the respective artists’ works. LÄS MER

  2. 7. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  3. 8. “hur ska du kunna vara dig själv om din omgivning ändå inte ser dig som den du är?” : En kvalitativ studie om adopterades identitetsprocess i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Shajan Bakir; Sandra Svensson; [2023]
    Nyckelord :adoption; identitet; symbolisk interaktionism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka internationellt adopterade individers erfarenheter av adoption i Sverige och lyfta fram deras identitetsprocess. Studien bidrar till ökad förståelse för hur det är att vara internationellt adopterad i Sverige, vilket är avgörande för att utveckla och förbättra adopterades möjligheter att få adekvat stöd. LÄS MER

  4. 9. Att se problem där inga finns : En kritisk diskursanalys av framställning av asiater på ett svenskt internetforum

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sieun Chon; [2023]
    Nyckelord :Asien; Östasien; Sydostasien; asiat; östasiat; sydostasiat; diskriminering; rasism; rasism mot asiater; gulinghumor; kritisk diskursanalys; CDA; Critical Discourse Analysis; Membership Categorization Analys; MCA; diskurshistorisk analys; DHA; Discourse-Historical Approach; Flashback;

    Sammanfattning : Länge har det funnits en föreställning om att den rasism som riktas mot öst- och sydostasiater är en ”positiv” sådan, eller så har asiater helt enkelt varit frånvarande i anti-rasistiska diskurser. I samband med covid-19 eskalerade hatbrott mot asiater, vilket synliggjorde anti-asiatisk rasism som ett aktuellt samhällsproblem som alltid funnits. LÄS MER

  5. 10. Lärares gemensamma teoretiska utgångspunkt i att arbeta mot rasism i undervisningen: En idéanalys av Lgr22

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sara Johansson Lopez; [2022-12-22]
    Nyckelord :racism; discrimination; education; curriculum; course syllabus; Lgr22;

    Sammanfattning : Sweden has ratified the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (1966) and the Convention on the Rights of the Child (1989), which both establish every person’s rights in the conventions without any distinction. Sweden’s curriculum for compulsory school is based on the Swedish education act (2010:800) which establishes the importance of the country’s work with human rights (HR) and that no one is subject to discrimination. LÄS MER