Sökning: "Multilingual classrooms"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden Multilingual classrooms.

  1. 16. Modersmålets betydelse för svenska som andraspråkslärare : En intervjustudie om sva-lärares förhållningssätt till andraspråkselevers flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Amena Younes; [2021]
    Nyckelord :Modersmål; svenska som andraspråk; flerspråkighet; förhållningssätt;

    Sammanfattning : This study aims to explore high school level Swedish as a second language teachers’ approach to their multilingual students’ mother tongues, how and if these teachers use their students’ mother tongues for educational purposes and what general knowledge the teachers possess on first languages’ relevance to learning a second language. This study is conducted through a qualitative interview method with (5) five teachers participating. LÄS MER

  2. 17. Förstaspråket som en bro till andraspråket : flerspråkiga klassrum för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Donjeta Ahmeti; [2021]
    Nyckelord :Förstaspråk; andraspråk; andraspråksutveckling; translanguaging; språklig stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma svensklärare i årkurserna 1-3 ställer sig till att andraspråkselever använder sig av sitt förstaspråk i svenskundervisningen för att utveckla andraspråket. Dessutom undersöks det i studien hur de arbetar för att möjliggöra detta för andraspråkseleverna. LÄS MER

  3. 18. Lärares arbete med flerspråkighet som resurs i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petronella Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Multilingual; multilingual students; compulsory school; multilingual mathematics teaching;

    Sammanfattning : In recent years, schools have become increasingly multilingual, which must considered in mathematics teaching as the proportion of multilingual pupils is constantly increasing. Teachers ideas about teaching in multilingual mathematics classrooms, towards multilingual students and multilingualism are thus crucial to the students’ school achievements and identity information. LÄS MER

  4. 19. Språkutvecklande arbetssätt i matematik för flerspråkiga elever - enligt lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophia Klangegård; Petra Sjölin; [2020]
    Nyckelord :Group work; language development; language development work methods; level adjustment tasks; problem solving; reality;

    Sammanfattning : Today's society is multicultural which means that also our classrooms are multicultural. The teaching must then be designed so that all pupils can develop as far as possible, which is expressed in the curriculum. LÄS MER

  5. 20. Interkulturellt lärande  -Hur skapar vi en mer inkluderande klassrumsmiljö? – En systematisk litteraturstudie om interkulturellt lärande ur ett språkperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Holgersson; Evelina Vatka; [2020]
    Nyckelord :Intercultural approach; inclusion; multilingualism;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to take a closer look at whether and how the intercultural approach can contribute to an inclusive classroom environment and how the intercultural approach affects multilingual students. In order to be able to answer these questions, we analyzed six different international articles that deal with intercultural learning from different perspectives. LÄS MER