Sökning: "Multilingual classrooms"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden Multilingual classrooms.

  1. 6. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masouda Mostafai; [2023]
    Nyckelord :multilingual students; mathematics learning; second language learners.§; flerspråkiga elever; matematiklärande; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER

  2. 7. Do English teacher practices involve translanguaging in English classes or are they English only? : A mixed-methods study about teachers’ translanguaging patterns in EFL classrooms in Swedish lower secondary schools

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Alexandra Ryka; [2023]
    Nyckelord :Teachers; English as a foreign language EFL ; classroom observations; interviews; Lower secondary schools; multilingualism; Translanguaging; English only instruction EOI ; code-switching; discourse;

    Sammanfattning : EFL classrooms in Sweden are multilingual spaces which consist of a wide range of learners with different backgrounds; constantly forcing teachers to adapt their practices to what they believe will be most beneficial for the students’ learning outcomes. This study focuses on teachers' language practices in EFL classrooms in lower secondary education. LÄS MER

  3. 8. Translanguaging in Swedish ELT in upper-secondary school : A study of students' self-reported use and perceptions of translanguaging

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Salma Yousef; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; ELT classroom; background languages other than Swedish; upper- secondary school.;

    Sammanfattning : The use of translanguaging in ELT classrooms can have significant benefits for multilingual students. This study investigates how students with background languages other than Swedish perceive the use of translanguaging in ELT classes. LÄS MER

  4. 9. Multimodala resurser för meningsskapande : En studie av lärarkognition i språkligt heterogena klassrum

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kristina Aldén; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; meningsskapande; lärarkognition; uppfattningar; språkligt heterogena klass-rum; lärandemöjligheter; delaktighet; explicit meningsskapande; implicit meningsskapande; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande arbete; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : On the foundation of Multiliteracies presented by The New London Group (Cazden m.fl.1996) that calls for recognising students’ multilingualism and multimodality, this study seeks to explore what beliefs in-service teachers in linguistically diverse classrooms express about usage of multimodal resources for meaning making. LÄS MER

  5. 10. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading comprehension teaching; reading strategies; multilingualism; Swedish as an additional language; primary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategiundervisning; lässtrategier; flerspråkighet; svenska som andraspråk; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER