Sökning: "Multilingual classrooms"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Multilingual classrooms.

  1. 11. “Vi lär oss språk genom språk” : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare främjar språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga F-3-klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; andraspråksinlärning; språkutveckling; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Over the past few decades, as a result of globalization and increasing global migration, Sweden has witnessed significant demographic changes. This has created a multicultural and multi-linguistic society. LÄS MER

  2. 12. Transspråkande i undervisningen : En kvalitativ studie om hur svensklärare beskriver att transspråkande implementeras i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maggie Afrem; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; second language learning; translanguaging; elementary school; multilingual pupils; language development; flerspråkighet; andraspråksinlärning; transspråkande; grundskolan; flerspråkiga elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I dagens skolor är allt fler elever flerspråkiga. De flerspråkiga eleverna bär med sig språket som en resurs i undervisningen och tenderar därmed att utveckla en djupare och bredare kunskap inom andraspråksinlärningen. LÄS MER

  3. 13. Strategier & verktyg för flerspråkiga matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Nilser; Cansu Elhüseyni; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; grundskola; matematik; matematikundervisning; strategier; verktyg;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har haft som syfte att utifrån befintlig forskning redogöra för olika strategier och verktyg som lärare använder sig av för att bidra till flerspråkiga eleverskunskapsutveckling inom matematik. Att kommunicera matematik är både brett och komplext men framför allt centralt i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkighet i en monoglossisk skola : En forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amir Ramulic; Charbel Sununu; [2022]
    Nyckelord :Translanguaging; Multilingual students; Monoglossia; Codeswitching; First-; second and mother tongue; Language ideology and Language repertoire;

    Sammanfattning : In the past decades Sweden amongst other countries has become more diverse when it comes to both culture and linguistics. Translanguaging is a way of forming a classroom climate that embraces multilingual approaches to teaching. LÄS MER

  5. 15. Translanguaging i ett flerspråkigt engelskaklassrum : En studie om lärares ställning till translanguaging

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Prativa Aryal; [2022]
    Nyckelord :Translanguaging; Common Underlying Profiency; EFL; Flerspråkighet; transspråkande; engelska undervisning; utmaningar; möjligheter;

    Sammanfattning : Translanguaging (Transspråkande) har det senaste åren blivit väldigt omtalat och ses som ett effektivt verktyg i engelska undervisning i ett flerspråkigt klassrum. Translanguaging innebär att ge flerspråkiga elever möjlighet att använda alla sina språk som resurs i lärandet. LÄS MER