Sökning: "Musik IKT"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Musik IKT.

  1. 1. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frohm Lisabeth; Albertsson Julia; [2022]
    Nyckelord :Activity triangle; digital tools; ICT; source criticism; preschool teacher.; Aktivitetstriangel; digitala verktyg; IKT; källkritik; förskollärare.;

    Sammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER

  2. 2. Musik i fritidshemmet : En intervjustudie med fokus på personalens upplevelser

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victoria Gustafsson; Astrid Andersson; [2019]
    Nyckelord :Musik; fritidshem; fritidslärare; fritidshemspersonal; skola; kompetens; talang; IKT;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om musik i fritidshemmet och utgår ifrån fritidshemspersonalens tankar och upplevelser. Vi har intervjuat åtta personer som arbetar på åtta olika fritidshem i Sverige och har erfarenhet av att arbeta med musik i någon form. LÄS MER

  3. 3. LCA av musikstreaming : Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jussi Kangas; Ella Söderberg; [2019]
    Nyckelord :LCA; IKT; Spotify; Streaming; Hållbarhet; Funktionell enhet; Avgränsningar; Direkta effekter; Indirekta effekter; Strukturella effekter;

    Sammanfattning : Streaming av musik har blivit ett vanligt sätt att konsumera musik på i Sverige. Vidare är Spotify en av de största leverantörerna av musikstreaming i Sverige men också globalt. Att utföra livscykelanalyser (LCA) av IKT-tjänster är ett nytt område där riktlinjerna fortfarande utformas. LÄS MER

  4. 4. "Varför skulle man?" : En studie om hur IKT används i idrott och hälsa samt hur lärarna ser på det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Joel Eriksson; Fredrik Olin; [2018]
    Nyckelord :IKT; Lärare; IKT i idrott och hälsa; Idrott; informations- och kommunikationsteknik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning, på vilka sätt och av vilka anledningar IKT (informations- och kommunikationsteknik) används eller inte används av nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna har formuleras på följande vis: Innefattas IKT i nyexaminerade lärares lektioner inom idrott och hälsa? I sådana fall hur och i vilken utsträckning? Hurudan är nyexaminerade lärares syn på att använda IKT i undervisningen? Metod: Uppsatsen är uppbyggd genom två olika metoder. LÄS MER

  5. 5. Musikens betydelse i förskolan : Musiken som verktyg för barns utveckling enligt några förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ebba Damberg; Felicia Vilhelmsson Johansson; [2018]
    Nyckelord :barns utveckling; didaktik; förskollärares uppfattningar; musikens betydelse; musikstunder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få förståelse för innehållet musik i förskolan. Genom observationer har vi sett hur förskollärarna arbetar och via intervjuer har de förmedlat vad de har för motiv att arbeta just så med musiken. Studien bygger på kvalitativ data. LÄS MER