Sökning: "Musikaliskt lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden Musikaliskt lärande.

  1. 6. Bedömning och mål i instrumentalundervisning på Estetiska programmet och Kulturskolan : Hur några musiklärare urskiljer och utvärderar musikaliskt lärande i instrumentalundervisning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Oskar Björk; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how teachers in instrumental teaching in different school forms work with assessment, planning and goals. Of interest are the prerequisites of the teaching, the teachers' musical and educational backgrounds and where the goals of the teaching come from and how they are designed. LÄS MER

  2. 7. Tillbaka till grunden : En självobservationsstudie om tankar och känslor hos en nybörjare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kentaro Ragert; [2022]
    Nyckelord :beginner; phenomenology; instrument; video documentation; logbook; nybörjare; fenomenologi; instrument; videodokumentation; loggbok;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka vilka känslor och tankar som uppstår inom mig när jag går igenom en nybörjarfas i musikaliskt instrumentspel samt vilka pedagogiska strategier jag använder för att gynna mitt eget lärande av ett nytt instrument. Detta har jag gjort genom att börja spela ett instrument som jag aldrig har spelat förut, i detta fall trumpet. LÄS MER

  3. 8. Hjärtbaserad övning - när längtan får leda : En självstudie i hur personlig utveckling kan främja musikaliskt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Carlsson; [2022]
    Nyckelord :creativity; learning process; personal development; zen coaching; journal; phenomenology; kreativt skapande; lärandeprocess; personlig utveckling; zen coaching; loggbok; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete undersöker hur mitt välbefinnande och min kreativitet kan främjas i musikalisk övning. Syftet med studien är att studera in ett klassiskt pianostycke där min skaparlust och kreativitet främjas och används på ett optimalt sätt. LÄS MER

  4. 9. "Vad ska det vara bra för?" : En kvalitativ intervjustudie om improvisationens plats i den högre klassiska instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Pontelius; [2022]
    Nyckelord :musical learning; classical music; improvisation; hermeneutics; interviews.; musikaliskt lärande; klassisk musik; improvisation; hermeneutik; intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa intervjustudien är att undersöka vilken relation lärare inom den högre klassiska instrumentalundervisningen har till improvisation, såväl deras tankar kring konceptet som deras praktiska applicering av improvisation i undervisningen. De forskningsfrågor som studien har ämnat finna svar på är: Hur uppfattar lärarna inom den högre klassiska instrumentalundervisningen improvisationens roll i deras undervisning? Varför har lärarna dessa uppfattningar? Vad får dessa uppfattningar för konsekvenser för lärarnas undervisning? Studien tar sin utgångspunkt i det hermeneutiska perspektivet och genomfördes genom kvalitativa fallstudier då jag vill göra en djupare tolkning av de intervjuades livsvärldar. LÄS MER

  5. 10. Musiklärarens verktygslåda : En observationsstudie om hur musiklärare inbjuder till lärande i grundskolans äldre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Design theory; multimodality; observational study; music teaching; comprehensive school; designteori; multimodalitet; observation; musikundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare i grundskolan skapar förutsättningar för musikaliskt lärande samt vilka resurser de använder sig av. Data har samlats in genom videoobservation av musikundervisning i två grundskoleklassrum. LÄS MER