Sökning: "Musikpedagogik Composition"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Musikpedagogik Composition.

  1. 1. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  2. 2. Sigurd von Kochs okända Stjärnöga: Hur en opublicerad tonsättning av Bo Bergmans dikt genererar förslag till en ny romansmetodik för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Fredrik Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Stjärnöga; Sigurd von Koch; Bo Bergman; Bo Wallner; Madeleine Uggla; Tonsättningsanalys; Diktanalys; Romansanalys; Analysmetod; Sånginterpretation; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition analysis; Poetic analysis; Swedish lied analysis; Analysis method; Vocal music learning; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att presentera en analys av Sigurd von Kochs närmast okända tonsättning av dikten Stjärnöga, för att utifrån denna analys utarbeta ett förslag på en didaktisk analysmetod för den klassiska sånggenren, med inriktning mot den individuella sångundervisningen på gymnasiet. Studien utgår från musikforskaren och pedagogen Bo Wallners analysmetoder, vilka också är utgångspunkt för metodförslaget. LÄS MER

  3. 3. Bland mästare och mentorer: En studie av hur kompositionslärare beskriver arbetssätt för kompositionspedagogiskt lärande och övning på gymnasie- och folkhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2021]
    Nyckelord :Kompositionspedagogik; Tonsättare; Kompositör; Komponist; Scaffolding; Mästarlära; Tekniskt hantverk; Kreativt hantverk; Imitation; Tradition; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition pedagogy; Composer; Master teaching; Technical craftmanship; Creative craftmanship; Practice; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : "Among Masters and Mentors" is a thesis which aims to investigate how four composition teachers in college preparatory music education programs view their teaching compared to their craftmanship as composers. The study has a special focus on the independent practice of composition and examines how the teachers themselves practice and which aspects of this they wish to transfer into their teaching. LÄS MER

  4. 4. Befriande klang och laddad tystnad: Prepareringar i pianoimprovisation som en väg till kreativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Rui Hallvares Andrade Paes; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet; Improvisation; Preparerat piano; Tystnad; Klangfärg; Musikaliska ramverk; Komposition; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Creativity; Prepared piano; Silence; Timbre; Musical frameworks; Composition; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Liberating Timbre and Charged Silence – Preparations in Piano Improvisation as a Way Leading to Creative Didactics by Rui Hallvares Andrade Paes. This essay aims to present new knowledge regarding the possibilities to apply the use of preparations when improvising, practicing and teaching piano. LÄS MER

  5. 5. Motivation och feedback i musikundervisning : En kvalitativ studie om hur musiklärare motiverar och ger feedback till sina elever i musikklassrummet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Maja Ericson; [2020]
    Nyckelord :Music education; motivation; feedback; Musik; musikpedagogik; motivation; feedback;

    Sammanfattning : The study examines how different music teachers in secondary school and high school motivate their students and gives feedback in the music classroom. The study has been done together with five music teachers where individual interviews have taken place in the school where the informants work at. LÄS MER