Sökning: "marknadsföring bokbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden marknadsföring bokbranschen.

  1. 1. Negativt kapital, digitala kanaler och personliga möten – en studie om egenutgivande författares förhållande till marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Frida Tverelv; Emmie Gärdenfors; [2019]
    Nyckelord :egenutgivning; självpublicering; marknadsföring; sociala medier; negativt kapital; Thompson; kanaler; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur egenutgivande författare förhåller sig till marknadsföring av sina böcker. Materialet i undersökningen består av intervjuer med medlemmar från Facebook-gruppen ”Egenutgivare på Facebook” och en enkätundersökning publicerad i samma Facebook-grupp. LÄS MER

  2. 2. "Det är svårt att göra kurslitteratur sexigt" : En jämförelse mellan kunders och företags syn på värde genom digitalisering och innovation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johansson Amelia; Svensson Nils; [2018]
    Nyckelord :Värdeskapande; digitalisering; innovation; kurslitteratur; streaming;

    Sammanfattning : Titel: “Det är svårt att göra kurslitteratur sexigt” En jämförelse mellan kunders och företags syn på värde genom digitalisering och innovation   Författare: Amelia Johansson och Nils Svensson Handledare: Åsa Lindström Examinator: Christine Tidåsen Kurs: Examensarbete 15hp, Linnéuniversitetet Kalmar, VT 2018.   Forskningsfråga: Hur ser värdeskapande inom kurslitteratur ut hos kunden jämfört med företagen och hur ser de olika parterna på digitalisering och framtida innovationer som en möjlighet att påverka kundvärdet? Bakgrund och problemområde: 2007 var det endast hälften av alla högskolestudenter som köpte den obligatoriska kurslitteraturen då resten inte ansåg att de hade råd. LÄS MER

  3. 3. The Oscar Effect : hur förlag och författare samarbetar med filmindustrins aktörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Cecilia Friis; [2016]
    Nyckelord :The New York Times Bestsellers List; cross-promotion; medveten publik; omedveten publik; marknadsföring; Hollywood; filmindustri; bokmarknad; Oscarsgalan; Filmadaptioner; FBMK; förlags- och bokmarknadskunskap; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna uppsats är att visa om det finns några mönster i relationen mellan bokbranschen och filmindustrin genom att undersöka om och i så fall hur förlag och författare bakom filmadapterade böcker använder sig av cross-media promotion i sin marknadsföring. Undersökningen utgår från Oscars-nomineringar i kategorin Bästa film mellan 2011 – 2016. LÄS MER

  4. 4. En bokhandel i förändring : En studie av utvecklingen inom bokbranschen med fokus på sensoriska stimuli och stödtjänster

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Matilda Hedberg; Ellinor Tagesson; [2016]
    Nyckelord :Servicescape; retail; support services; bookstore; development; multi-sensory; sensory marketing; expansion of activities; Servicelandskap; detaljhandel; stödtjänster; bokhandel; utveckling; multisensorik; sinnesmarknadsföring; breddning av verksamhet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilken utveckling av Akademibokhandelns fysiska butiker kan förstärka konkurrenskraften? Syfte: Uppsatsens syfte är att utreda och analysera vilka olika konkurrensmedel som kan ha relevans för Akademibokhandelns framtid, liksom möjlig utveckling av stödtjänster och potentiell breddning av verksamheten. Vidare är avsikten att klargöra hur tillämpning av sensoriska stimuli i Akademibokhandelns servicelandskap kan få betydelse för kunderna samt hur design och uppbyggnad av servicelandskapen kan stärka verksamheten. LÄS MER

  5. 5. En barnlitterär figur från förr

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Larissa Dubberke; [2012]
    Nyckelord :kundsegmentering.; bokserie; nostalgi; nylansering; barnbokmarknad; barn- och ungdomslitteratur; marknadsföring; marknadsanalys; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fallstudie av ett förlags marknadsföring av fyra stycken barnböcker som ingår i en serie. Därutöver utvecklas en marknadsplan till utgivningen, vilket förutsätter en analys av barnbokmarknadens statistik och trender. Vidare sker en dokumentation av lanseringsprocessen och en redovisning för förlagets marknadsplan. LÄS MER