Sökning: "Nadine Malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Nadine Malmö.

  1. 1. Arabiska kvinnors intima liv : En semiotisk analys av filmen ”Caramel”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Laila Alhamad; [2023]
    Nyckelord :Film; activism; feminism; representation; Arab women; stereotypes; Caramel; Nadine Labaki; Film; aktivism; feminism; representation; arabiska kvinnor; stereotyper; Caramel; Nadine Labaki;

    Sammanfattning : Studien ämnar analysera hur filmen Caramel bryter stereotyper genom de fem huvudkaraktärerna och hur regissören Nadine Labaki använder medieaktivism för att förändra bilden av arabiska kvinnor på film. Detta har genomförts genom en kvalitativ semiotisk analys där begreppen denotation och konnotation applicerats som metod. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande lärmiljöer : En intervjustudie utifrån agentisk realism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erika Larsson; Nadine Bachus; [2022]
    Nyckelord :Förskola; inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; fysisk lärmiljö; agentisk realism; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Det finns rikligt med forskning om både inkludering och lärmiljö. Däremot finns det inte lika mycket forskning om inkluderande lärmiljöer. Den tidigare forskningen visar också att inkluderande lärmiljöer är svåra att definiera. LÄS MER

  3. 3. Vilka olika typer av stöd gynnar nyanlända elevers lärande i samhällskunskapsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Layal Hadrous; Nadine Abedelrazek; [2021]
    Nyckelord :Education; Inclusion; Newly arrived students; School; Social science; Support;

    Sammanfattning : The purpose of this report is to investigate what research says about what different types of support that the teacher has to benefit to support newly arrived students' learning in the social studies subject. With a focus on clarifying why the subject of social studies is important in school for both newly arrived students as well as for native students. LÄS MER

  4. 4. The Antagonistic Battle between ‘Good’ and ‘Evil’ - A qualitative analysis of the interplay between digital hate culture and civil society counter efforts in the comment sections of Facebook

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Nadine Keller; [2019]
    Nyckelord :agonism; antagonism; counter speech; digital hate culture; right-wing extremism; hate speech; Facebook; Mouffe; qualitative content analysis; user comments;

    Sammanfattning : Departing from the increasing threat that organized hate groups and their manipulative practices pose to contemporary society, this thesis seeks to unravel the workings of digital hate culture and to highlight the potential of civil society-led counter initiatives to combat the spread of hatred online. The research is based on a twofold qualitative content analysis. LÄS MER

  5. 5. New Media Travel Writing and the Renegotiation of Postcolonial Discourses - A Critical Discourse Analysis of Representations of the ‘Middle East’ on Travel Blogs

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Nadine Keller; [2018]
    Nyckelord :travel blogs; travel writing; new media; Middle East; postcolonialism; affordances; critical discourse analysis; Fairclough; media representations;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the potential of travel blogs, as a form of popular new media travel writing, to renegotiate conventional discourses about the ‘Middle East’. By conducting a critical discourse analysis on six travel blogs authored by female writers from both the US and the ‘Middle East’, this thesis examines representational practices found in travel narratives, discloses their discursive tendencies, and interprets those in a sociocultural context. LÄS MER