Sökning: "Neuropsykiatriska diagnoser i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Neuropsykiatriska diagnoser i skolan.

  1. 1. Pedagogers upplevelser av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer : - Inkludering, svårigheter, anpassningar och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Lång; Sanna Mattsson Wallin; [2023]
    Nyckelord :NPF; svårigheter; inkludering; anpassningar; sociala situationer;

    Sammanfattning : Vårdadshavare till barn med olika NPF - diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsvariationer) har i flera debatt artiklar i dagspressen lyft sina barns svårigheter att klara av skolan. Syftet med den här studien var att undersöka pedagogernas upplevelser kring elever med NPF. LÄS MER

  2. 2. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Julia Frederiksen; Elinda Olsson; [2023]
    Nyckelord :aktivitet; arbetsterapi; barn med ADHD; barn med ASD; iPads; kommunikationshjälpmedel;

    Sammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. ”SÄKERT FLER ÄN VAD MAN TROR” : En kvalitativ studie om flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Irina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :adhd; autism; könsskillnad; skola; fritids; elever;

    Sammanfattning : Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är ett väl beforskat kunskapsområde men ännu relativt lite beforskat vad gäller flickor. Den forskning som finns om flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning visar att flickorna i högre grad osynliggörs i skolan än pojkar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och det främst på grund av att pojkar överlag är mer utåtagerande än flickor. LÄS MER

  4. 4. Samverkan kring att främja elevers motivation i grundsärskola och kommungemensam särskild undervisningsgrupp inom grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Henrik Wenngren; Elin Ädel; [2022]
    Nyckelord :Antonovskys KASAM; Elevers motivation; Kommungemensam särskild undervisningsgrupp KSU ; Kvalitativa intervjuer med skolpersonal; Samverkan;

    Sammanfattning : Många elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatriska diagnoser (NPF-diagnoser) har svårt för att finna motivation till skolan. Samtidigt är motivationen för skolan en viktig faktor för skolframgång. LÄS MER

  5. 5. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER