Sökning: "Nyckelord: Lek"

Visar resultat 6 - 10 av 100 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Lek.

  1. 6. "Det är en balansgång som ibland kan vara svår" : En kvalitativ undersökning om förskollärares syn på fri lek och undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Lindström; Johanna Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på sammanflätningen mellan den fria leken och undervisning i förskolan samt hur de beskriver att de själva sammanflätar fri lek och undervisning i praktiken. Studiens teoretiska ramverk utgörs av den utvecklingspedagogiska teorin då den tar upp hur lek och undervisning sammanflätas utifrån barns intresse samt en vetenskaplig ansats i metoden som är socialkonstruktionism genom self-report. LÄS MER

  2. 7. FÅR MAN LEKA PÅ LEKTIONSTID? : En kvalitativ studie om pedagogisk lek som arbetssätt i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Carin Lingmalm; [2021]
    Nyckelord :grundskola; arbetssätt; lek; pedagogisk lek;

    Sammanfattning : Skolan ska erbjuda elever många olika arbetssätt för att främja lärandet. Ett av dessa arbetssätt som presenteras i läroplanen är lek. Pedagogisk lek innebär en målstyrd aktivitet som är inramad av lek. Detta arbetssätt ger eleverna en meningsfull, motiverande och lustfylld undervisning. LÄS MER

  3. 8. “Får jag vara med” - “Inte med mig!” : En kvalitativ studie om barns makt i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennie Hansen; Mikaela Turesson; [2021]
    Nyckelord :Hierarki; kontroll; Lek; Makt; Maktrelationer och Status;

    Sammanfattning : I den här studien kommer vi att studera om barns makt i leken. Syftet med studien är att undersöka och analysera hur makt kommer till uttryck i barns egenstyrda lek. Till vår hjälp så har vi tre frågeställningar som vi kommer att utgå från. LÄS MER

  4. 9. Utevistelse eller utomhuspedagogik? En didaktisk analys av förskollärares reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Huotari; [2020]
    Nyckelord :didaktik; förskola; förskolegård; lärandet; miljö; undervisning; utemiljö; uteverksamhet; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : AbstractUtemiljön påstås inom utomhuspedagogiken inte bara vara en inspirationskälla, eller en plats för barnens eget upptäckande och lek, utan en plats för aktivt lärande. Med utevistelsen som ett verktyg kan läroplansmålen uppfyllas, men är det en pedagogisk utevistelse med didaktisk planering som bedrivs och kan kallas utomhuspedagogik eller hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Hur bedrivs uteverksamheten på förskolor? Hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Vad definieras som utomhuspedagogik av förskollärare? Mitt syfte är att spåra utomhusvistelsens kopplingar till lärandet i förskolor genom granskning av vad förskollärare säger om bedrivandet av utomhuspedagogik i verksamheten. LÄS MER

  5. 10. "Plikten kallar" : En studie om hur skolplikten har påverkat undervisningen för förskoleklassen, utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Ahlgren; Malin Losbjer; [2020]
    Nyckelord :skolplikt; undervisning; förskoleklass; lek; kartläggning; kunskapskrav; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i förskoleklass har upplevt förändringar i verksamheten efter införandet av skolplikt för 6 åringar. Vi vill ta reda på om lärarnas yrkesroll och innehållet i undervisningen har förändrats. LÄS MER