Sökning: "Nyckelord: Lek"

Visar resultat 21 - 25 av 100 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Lek.

  1. 21. Sårbar bedömning, Bedömning för lärande i samband med bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Tunemalm Östin; Anna-Lena Sjöström; [2016]
    Nyckelord :bedömning; språkstörning; språklig sårbarhet; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktSjöström, Anna-Lena och Tunemalm Östin, Eva (2016), Sårbar bedömning, Bedömning för lärande i samband med språkstörning. Speciallärarprogrammet, Fakulteten för Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Första läsundervisningen i årskurs 1 : Hur klasslärare uppfattar och beskriver den första läsundervisningen i årskurs 1 utifrån elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madlene Carlswärd; [2016]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogik; specialundervisning; undervisning; läsning; tidig läsundervisning; speciallärarroll;

    Sammanfattning : Att som klasslärare ansvara för läsundervisningen i årskurs 1 kan uppfattas som ett komplext uppdrag. Man bör ha god kunskap om läsprocessen och dess olika utvecklingsnivåer för att kunna möta eleverna där de befinner sig i läsutvecklingen, samtidigt som yttre faktorer kan påverka möjligheterna till individanpassad undervisning. LÄS MER

  3. 23. Barns informella lärande i utemiljöer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Rebecka Ingemansson; [2016]
    Nyckelord :lärande; utveckling; barn; lek; utemiljöer; natur; landskapsarkitektur; sensoriskt; informellt;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits i syfte att översiktligt undersöka frågeställningarna: *På vilket sätt kan utemiljöer påverka barns informella lärande? *Hur kan utemiljöer gestaltas för att stimulera barns informella lärande? Uppsatsen har sammanställts genom en kvalitativ litteraturstudie av främst artiklar och böcker skrivna inom ämnesområdena; pedagogik, miljöpsykologi, utvecklingspsykologi och landskapsarkitektur. Uppsatsen innehåller även ett designförslag över en lekmiljö designad för att stimulera barns informella lärande. LÄS MER

  4. 24. Kamratskap i förskolan - att arbeta för en inkluderande miljö / Friendship in preschool - working towards an inclusiv environment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Ahlström; Anna Weiland; [2016]
    Nyckelord :Inneslutning; Kamratkultur; Utanförskap; Ömsesidighet;

    Sammanfattning : AbstractStudiens övergripande syfte är att undersöka hur barn och pedagoger ser på Kamratskap och dess betydelse i förskolan. Med utgångspunkt i läroplanen för förskolan (1998, reviderad 2010), vilken lyfter vikten av att pedagoger har en god förmåga att se och förstå samspelet mellan barnen i gruppen, har studiens syfte formats. LÄS MER

  5. 25. Vem ser ett bortvalt barn?En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Grönberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst ThoutenhoofdKod: VT16-2910-081-SPP610Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, specialpedagogik, frilek AbstractSyfte:Syfte med studien är att undersöka hur några förskollärare och specialpedagoger ser på barn som blir bortvalda i den gemensamma lek.Metod:Studiens resultat bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare ochSpecialpedagoger verksamma inom förskolan. LÄS MER