Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Innovation for Climate Change Adaptation in Costa Rican Coffee Production: A comparative analysis of cooperatives in the coffee regions Guanacaste & Tarrazú

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Isabella Oline Rugholm Jensen; [2022]
    Nyckelord :Costa Rica; coffee; sustainability transitions; climate change adaptation; cooperatives innovations; Social Sciences;

    Sammanfattning : Latin America is predicted to experience losses of almost 90% of land suitable for coffee production due to climate change by 2050. Simultaneously, worldwide coffee demand is increasing steadily and is expected to grow continuously due to new emerging niche markets. LÄS MER

  3. 3. Idrott och hälsa 1 - specialisering, ett individuellt val baserat på vad? : En kvalitativ studie om varför gymnasieelever väljer Idrott och hälsa inom det individuella valet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oline Malmberg; Amanda Ferm; [2022]
    Nyckelord :Physical education and health 1- specialisation; Individual option; Upper secondary school; Sport habitus; Social identity; Salutogenetic perspective; Idrott och hälsa 1 - specialisering; Individuellt val; Gymnasieskola; Idrottshabitus; Social identitet; Salutogenetiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka varför gymnasieelever väljer att läsa kursen Idrott och hälsa 1 - specialisering inom individuellt val. Studien ämnar därigenom att svara på följande frågeställningar: Vad karaktäriserar gymnasieelever som väljer att läsa kursen? Vad uppfattar gymnasieelever som meningsfullt med att läsa kursen? Hur påverkar kursens utformning gymnasieelevers möjlighet att välja att läsa kursen? Metod Studien utgår ifrån en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. "Ibland kan det räcka att någon delat nyheten på Instagram” : - En intervjustudie om ungas nyhetskonsumtion

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sophia Klintman Swärdh; Oline Krekula; [2022]
    Nyckelord :nyhetskonsumtion; sociala medier; traditionella nyheter; plattform; offentlighet; journalistik; demokrati;

    Sammanfattning : Nyheter har en betydande roll för det demokratiska samhället och offentligheten. Bilden av vad nyheter är har under åren förändrats och traditionella nyhetsmedier är inte längre den enda källan till nyheter. LÄS MER

  5. 5. Lika som bär men vissa med nationen mer kär : En jämförelse av kursplaner i historia för studieförberedande gymnasieutbildningar i Finland, Norge och Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Oline Malmberg; [2021]
    Nyckelord :Nordic countries; upper secondary school; history syllabus content; historical consciousness; narration; historical empathy; historical method; uses of history; Norden; gymnasieutbildning; kursplan historia; historiemedvetande; narration; historisk empati; historisk metod; historiebruk;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare the subject syllabuses for history education in uppersecondary school of Finland, Norway and Sweden. Three syllabuses from Norway, two from Finland and one from Sweden for courses that are compulsory for higher education preparatory programmes in the three countries have been analysed and compared. LÄS MER