Sökning: "PIRLS 2006"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden PIRLS 2006.

  1. 1. Hur är det med läsförmågan? : En litteraturstudie om svenska elevers läsförmåga

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Smedberg; Sofie Josefsson; [2016]
    Nyckelord :Läsning; läsförmåga; motivation; läsmängd; undervisning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet inriktar sig på elevers läsförmåga i Sverige. Att elevernas resultat i Progress in International Reading Literacy Study [PIRLS] sjunkit ligger till grund för att denna litteraturstudie genomförs. I arbetet undersöks faktorer som kan påverka läsförmågan samt hur de korrelerar med varandra. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mergime Bobi; Erika Bylander; [2015]
    Nyckelord :Literacy; Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Läsförståelseutveckling; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Med utgångspunkt i de nedåtgående resultaten kring läsförståelse, som mätningarna PISA (2009) och PIRLS (2006) visat, är syftet med denna studie att förstå hur läsförståelsearbetet i årskurs 4-6 ser ut.Litteraturgenomgång: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där lärande sker i sociala sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse i skolan : En kvalitativ enkätstudie om lärares undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Cecilia Bödker Malmqvist; Anna-Lena Andersson; [2013]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading development; reading between the lines; variation; teaching; Läsförståelse; läsutveckling; inferensläsning; variation; undervisning;

    Sammanfattning : I denna rapport baserad på kvalitativ enkätstudie presenterar vi lärares syn på undervisning i läsförståelse.  Studien har genomförts på 9 olika skolor med lärare från årskurs 1-3. LÄS MER

  4. 4. Lätt lärobokstext? : En studie i möjligheterna i att förenkla faktabaserade läroböcker med textbearbetning.

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :My Svensson; [2013]
    Nyckelord :textdesign; lättläst; förenkla; läroböcker; röst; kausalitet;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för det här arbetet är studier som visar att elever i svenska skolor har blivit allt sämre på att ta till sig faktatexter (PIRLS 2011 i Skolverket 2012). Att återge enkla former av faktatexter är ett kunskapskrav redan i årskurs 3 (Skolverket 2011), men en del barn vågar inte ens ge sig på texter av rädsla för att misslyckas. LÄS MER

  5. 5. Sverige vs Danmark : En jämförelse av läsundervisningen i årskurs ett på båda sidor av sundet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Kryhl Mira; Sara Meijer; [2012]
    Nyckelord :Sverige; Danmark; läsning; läsinlärning; läroplaner; skönlitteratur; PIRLS 2006; Northern Lights on PISA 2006;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie om läsundervisningen i två klasser i Sverige och Danmark. Den danska läroplanen, Fælles Mål, 2009, har tydligare riktlinjer angående läsning, vilken vi har jämfört med den svenska läroplanen, Lgr11. Två rapporter om elevers läskunnighet sammanfattas i uppsatsen. LÄS MER