Sökning: "Post-sanning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Post-sanning.

  1. 1. Förnuft & känsla - Strategier för att bemöta och förebygga post-sanning i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Alexandra Ghafari; Anders Melin; Judit Sundberg; [2021-04-21]
    Nyckelord :filosofi; post-sanning; post-truth; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Dagens samhälle präglas av post-sanning och att sanningspåståenden i allt högre grad underbyggs av känslor istället för fakta. Syftet med detta arbete var att undersöka kopplingen mellan post-sanningssamhället och kritiskt tänkande, eftersom det senare är en del av filosofiämnet. LÄS MER

  2. 2. Att förhandla sanning : En kulturanalytisk studie av sanningsstriderna i klimatdebatten

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emelie Svanström; [2020]
    Nyckelord :Post-truth; boundary objects; boundary work; Facebook; discourse; climate change; Greta Thunberg; comment section; Climate change denial; Post-sanning; Gränsobjekt; gränsarbete; Facebook; diskurs; klimatförändringar; Greta Thunberg; kommentarsfält; klimatförnekelse;

    Sammanfattning : The essay To negotiate truth is a cultural analytical study of the boundary work that takes place in the comment sections, more specifically in relations to the climate change debate and Greta Thunberg’s climate activism. This paper deals with empirical material in the form of comments obtained from the Swedish newspapers Aftonbladet’s and Expressen’s comment field on Facebook. LÄS MER

  3. 3. Fake News – Två ord, två betydelser : En statsvetenskaplig begreppsstudie på traditionella medieartiklar

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Thielen; [2018]
    Nyckelord :Fake news; post-sanning; desinformation; vinklad journalistik; demokrati; begreppsstudie; porträttera; falsk information;

    Sammanfattning : A form of political disinformation that had a prominent place in journalism during the US presidential election in 2016 was called fake news. There were, however, uncertainties what could be called fake news. The purpose of this study was to explore qualitatively how mainstream media described the word fake news. LÄS MER

  4. 4. "Innehållet presenteras i samarbete med..." : En något experimentell enkätstudie om attityder till native advertising och hur det påverkar konsumenters förtroende för nyheter och företag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jonathan Schunnesson; Fredrik Eliasson; [2017]
    Nyckelord :Native advertising; nyheter; förtroende; annonsering; schema; misstro; persuasion knowledge;

    Sammanfattning : Current marketing discourse seems to be less and less about communicating to customers, and more and more about communicating with customers. Concurrently, traditional news companies are in a bit of a crisis where their business models are failing to compete with the growing colossus of “free” news that circulates the web. LÄS MER