Sökning: "Pragmatisk perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Pragmatisk perspektiv.

  1. 1. Gemenskap, frivillighet, öppenhet : Att göra rum för meningsfullt delande av erfarenheter och intressen i en konstnärlig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johan Björck; [2024]
    Nyckelord :Art education; Self-initiated learning; Mutual learning; Bildpedagogik; folkhögskola; egeninitierat lärande; intressedrivet lärande; konstnärligt förhållningssätt; individuell konstnärlig process; personligt bildspråk;

    Sammanfattning : Denna studie diskuterar och problematiserar kring hur deltagare i en konstnärlig kurs involverar och delar med sig av personliga erfarenheter och intressen. Studien intresserar sig särskilt för olika sätt som kursdeltagare delar med sig på och vilka förhållanden och förutsättningar som upplevs påverka möjligheterna till detta. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar av att använda utomhusmiljön som plats för lärande om och för hållbar utveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk medvetenhet; Hållbar utveckling; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar av att skapa ett växande intresse om hållbar utveckling hos barn samt hur de ser på att använda sig av utomhusmiljön som plats för lärande. Studien bygger på en kvalitativ ansats där sex verksamma pedagoger i förskolan har intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Fåglarnas röster : Hur konstnärliga skolprojekt kan främja demokratiska värden bland eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Andrés Díaz García; [2023]
    Nyckelord :konstnärliga aktiviteter; demokrati i skolan; interkulturalitet och sociokulturella perspektiv; relationell pedagogik; aktiv deltagande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete analyserar ämnesdidaktiska moment inom bildämnet som syftar till att stötta utveckling av demokratiska värden. Analysen relaterar till Skolverkets krav på demokratiska värden, demokratiska begrepp och teorier. LÄS MER

  4. 4. Folkbibliotekariers syn på och relation till folkbibliotekens arbete med digitala tjänster gentemot personer med synnedsättning : En kvalitativ intervjustudie om begreppet digitala tjänster i en bibliotekskontext

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Jenny Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Digital services; public libraries; digital service work; priority groups; visual impairment; visual impairment; librarians; accessibility; democratic mission; sociotechnical perspective; new institutional theory; pragmatic legitimacy; cognitive legitimacy; Digitala tjänster; folkbibliotek; prioriterade grupper; synskada; synnedsättning; bibliotekarier; tillgänglighet; demokratiskt uppdrag; sociotekniskt perspektiv; nyinstitutionell teori; pragmatisk legitimitet; kognitiv legitimitet;

    Sammanfattning : For a person who has been diagnosed with a disability at some point in their life, their ability to be an active democratic citizen in our information society changes. This thesis examines what kind of challenges the Swedish public libraries and librarians faces in their day-to-day work connected to the specific group of users with vision-related disabilities and discusses and analyze public librarians' perception of what digital skills means to them. LÄS MER

  5. 5. Vad tror vi att dom ser? : En intervjustudie om konstutställares syn på besökarnas upplevelse av bildkonst

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Per Skude; [2023]
    Nyckelord :Art experience; aesthetic experience; qualitative reserarch interview; visual arts; art exhibition; beholder; Konstupplevelse; kvalitativ forskningsintervju; bildkonst; konstutställning; betraktare;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att ur ett receptionsestetiskt perspektiv öka kunskapen om upplevelse av konst i vid mening. I detta arbete genom en empirisk studie av hur fenomenet upplevelse av konst uppfattas av bildkonstutställare i svenska icke-kommersiella utställningsmiljöer och hur det påverkar utställningarnas praxis. LÄS MER