Sökning: "Read-alouds"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade ordet Read-alouds.

  1. 16. Högläsningens olika funktioner i årskurs 1-3 : Lärares didaktiska val gällande skönlitterära texter och sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Samuelsson; Anna Andersson; [2022]
    Nyckelord :Föreställningsvärldar; genrepedagogik; högläsning; Langer; svenska; tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning av skönlitterära texter respektive sakprosatexter i undervisningen. Det teoretiska ramverk som använts utgår ifrån Langers föreställningsvärldar och genrepedagogik. LÄS MER

  2. 17. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om högläsningens och samtalets betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nelly Dunsö; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Barn; Högläsning; Samtal; Språkutveckling; Dialogisk högläsning; Performativ läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om högläsning och samtalet i samband med högläsning. En kvalitativ metod har tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med åtta yrkesverksamma förskollärare. Intervjusvaren har analyserats med hjälp av den sociokulturella teorin. LÄS MER

  3. 18. ”Det var länge sen vi pratade om högläsning som språkutvecklande” : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin VÅgberg; Emma Björkqvist Wallman; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; högläsning; språkutveckling; dialogisk högläsning; förskollärare; diskursanalys; diskurser; högläsningsstrategier; läsvila; ordförråd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares tankar kring och föreställningar om högläsning. Orsaken till att valet föll på detta ämne är vårt intresse för högläsning och hur det används i praktiken. Vi önskade en fördjupning i högläsning inför vår kommande yrkesprofession som förskollärare. LÄS MER

  4. 19. En kuskapsöversikt om högläsningens påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mette Ahlberg; Gunilla Karlzén; [2022]
    Nyckelord :Barn; högläsning; påverkan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att titta på högläsning som språkutvecklande metod. Frågan vi ställt oss är när och hur påverkar högläsning barns språkutveckling? Vårt tillvägagångssätt bestod av en metodisk informationssökning i olika databaser både nationella och internationella. LÄS MER

  5. 20. Högläsning : En läs- och språkutvecklande aktivitet eller bara tidsfördriv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; Språkutveckling; Läsutveckling; Ordförråd; Läsförståelse; Läsargemenskap; Föreställningsvärldar; Yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : Trots att forskning visar på att högläsning fyller många värdefulla funktioner när det kommer till elevers läs- och språkutveckling, synliggörs högläsningspraktiken enbart i styrdokumenten för förskoleklass, men inte för årskurs 1–3. Högläsning som metod kan användas på olika sätt och syftet med denna kunskapsöversikt är att med hjälp av elva vetenskapligt granskade artiklar, som alla rör ämnet högläsning, förmedla information om det. LÄS MER