Sökning: "Role-play Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Role-play Theory.

  1. 1. Finding Identity through Art and Role-playing : A study on the Pouflons community

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Shai Panaga; [2023]
    Nyckelord :ego bleed; art; gender; identity; larp; LGBT; role-play; RPGs;

    Sammanfattning : “Playing pretend” is often regarded as childish, but many people continue to role-play well into adulthood through various forms of games, activities, and experiences that become an established part of societal norm. In this study, I attempt to establish links between marginalized identities, self-discovery, self-acceptance, and role-play. LÄS MER

  2. 2. Finding Identity through Role-playing : A Case Study of the Pouflons Community

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Christian Bondi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : “Playing pretend” is often regarded as childish, but many people continue to role-play wellinto adulthood. Existing literature has reported instances of bleed between character andplayer identity, but usually in an autoethnographic report, small study, or only in theory. LÄS MER

  3. 3. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER

  4. 4. [..] ”Nej, jag bestämmer nu, lyssna på mig nu!” [..] : En kvalitativ studie om barns olika positioner och hur de konstituerar makt och motstånd samt hur det i sin tur möjliggör för inflytande i rollek utifrån Klara Dolks tolkning av Michel Foucaults teori.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tuva-Lisa Olsson; Lova Hammarling; [2022]
    Nyckelord :Role play; Foucault s theory; Power structures; Resistance; Norms; Free play; Influence; Position; Preschool; Rollek; Foucaults teori; Maktstrukturer; Motstånd; Normer; Fri lek; Inflytande; Position; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn positionerar varandra irollek och hur det skapar makt och motstånd. Syftet är även att bidra med kunskapom hur barns positioner skapar möjligheter och begränsningar i rollek. LÄS MER

  5. 5. Underliggande ideologiska principer i skolans likabehandlingsplaner, Olweus modell och Ljungströms Farstametod : En kvalitativ forskningsstudie om hur kulturella, sociala och ekonomiska intressen kan avspeglas i åtgärdsmodeller och dagens likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lisa Hillerhag; Mark Roubert; [2021]
    Nyckelord :Olweus model; Ljungström’s Farsta method; bullying; equal treatment plan; curriculum theory; curriculum code; principles;

    Sammanfattning : Bullying is a persistent problem that in recent years has increased by 7 percent between theages of 11, 13 and 15 years. In order to work against bullying, the Education Act regulates thatschools must produce a new equal treatment plan every year. LÄS MER