Sökning: "Rosenqvist 2007"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Rosenqvist 2007.

  1. 1. Förutsättningar för internhandel inom offentlig verksamhet –en fallstudie vid Sahlgrenska Universitetssjukhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jimmy Andersson; Lenny Rosenqvist; [2018-08-21]
    Nyckelord :Internprishandel; ekonomistyrning; offentlig sektor; styreffekter; styrmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Svensk offentlig verksamhet har genom trender och stockholmsmodellen marknadsanpassats vilket resulterat i likheter med den privata sektorn. Divisionalisering, resultatenheter och därmed internhandel är exempel på detta. Trots likheter utgör den svenska offentliga verksamheten en unik kontext. LÄS MER

  2. 2. (S)examensarbete

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Textil

    Författare :Cecilia Pfaff; [2016]
    Nyckelord :art; textile art; knitting; crochet; sex; sexy; sexiness; Instagram; selfie; performance; sun chair; craftivism; Dolly Parton; body; feminism; #xxxjobb; #123sexy; konst; textilkonst; stickning; virkning; sex; sexig; sexighet; Instagram; selfie; performance; solstol; craftivism; Dolly Parton; kropp; feminism; #xxxjobb; #123sexy;

    Sammanfattning : Preface: Thank you to all the women in my life who have supported me through this process; to my mother, to my other mother (Susan), to Kara, to Jordan and, of course, to Dolly. Summary: (S)examensarbete is a journey through which I have questioned if knitting can be sexy. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledaren i modersmål

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Stark; [2015-10-15]
    Nyckelord :studiehandledare i modersmål; studiehandledning på modersmål; nyanlända; inkludering; delaktighet; förhållningssätt; studiehandledarens roll och funktion; samarbete; tolkande brygga viktig länk; socialt samspel; översättare; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson (2008), Skoglund (2013) tar upp samt Elmeroth (2014) lyfter men även Nilholm (2007), Ahlberg (2001), Lipsky och Gartner (1998) samt Dyson och Millward (2000). LÄS MER

  4. 4. En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlända barn och föräldrar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Boström; Jeanette K Johansson; [2015-04-28]
    Nyckelord :nyanländ; bemötande; interkulturell; monokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra några förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlända barn och deras föräldrar i förskolan. Centrala frå-geställningar i studien var: hur anser pedagogerna att mottagandet av nyanlända barn och föräldrar bör se ut? Hur resonerar pedagogerna kring förskolans uppdrag som social och kulturell mötesplats? Vilka hinder samt möjligheter ser pedagogerna i verksamheten vad gäller mottagandet av nyanlända? Teori: Studien tar sin grund huvudsakligen i det interkulturella perspektivet, det sociokul-turella perspektivet samt det specialpedagogiska perspektivet med riktning åt relationella perspektivet, där betydelsen av omgivningsfaktorer och barnets totala situation framhålls (Rosenqvist, 2007). LÄS MER

  5. 5. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER