Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER

  2. 2. Informationspraktik i vardagen samt dess innebörd under en global pandemi : En studie av SFI-studenter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :David Sandén; Vicente Tomas Simao; [2021]
    Nyckelord :Information Practice; Information; News; Information Management; Information retrieval; Practice theory; Immigrants; SFI.; Informationspraktik; Information; Nyheter; Informationshantering; Informationssökning; Praktikteori; Invandrare; SFI.;

    Sammanfattning : The intention of this thesis is to take a closer look at the information practices of SFI students, a group that is not researched much in regards to their behavior of handling, processing and searching for information and news. This was done using a survey that was sent out to 90 students at an SFI school and it resulted in 59 students answering, furthermore this empirical data was then analyzed using Reckwitz (2002) basic ideas about practice theory, further built on Shove, Pantzar & Watsons (2012) thoughts on the different concepts, as well as Savolainen's (2007, 2008) thoughts on information practice. LÄS MER

  3. 3. Learner feedback on robot-led language cafés

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Berndtson; Ruben Lindström; [2019]
    Nyckelord :Furhat; Language Learning; RALL;

    Sammanfattning : This study intends to further investigate the fitness for robot assisted learning in language cafés. Through conducting dialogues with two learners of swedish, moderated by the robot Furhat and later interviewing the participants, the aim is to identify what areas work well and what needs to improve upon with robot assisted learning in general, and Furhat in particular. LÄS MER

  4. 4. ”Hur kan man lära sig utan grammatik? Det går inte.” En kvalitativ studie av SFI-studenters syn på grammatik och språkinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marcus Persson; [2016-06-30]
    Nyckelord :grammatik; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; språksyn; grammatiksyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka förståelsen för hur studenter på SFI (utbildning i svenska för invandrare) ser på grammatik och språkinlärning. De kvalitativa intervjuerna avsåg att besvara tre frågeställningar som berör hur studenter på SFI ser på grammatik, språkutbildning och behovet av svenska. LÄS MER

  5. 5. ”Många studenter frågar om de får göra prov snart” Om de nationella provens påverkan på sfi-undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Mörlund; [2016-06-02]
    Nyckelord :sfi; nationella prov; testeffekter;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur användningen av nationella prov eventuellt påverkar undervisningen i utbildning i svenska för invandrare, sfi. Resultaten är baserade på data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lärare och elever, samt klassrumsobservationer och dagböcker. LÄS MER