Sökning: "SPRÅKSVÅRIGHET"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet SPRÅKSVÅRIGHET.

  1. 6. Flerspråkighet inom förskolan : En jämförande studie av tre förskollärares och två specialpedagogers samt en talpedagogs uppfattningar om flerspråkighet inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nihar Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :tillgänglighet; förskolan; lek och samspel; flerspråkighet; arbetsmetoder; förskollärare; specialpedagog; talpedagog;

    Sammanfattning : Denna studies problemområde är förskolans arbete kring flerspråkiga barn. Syfte med arbetet är att synliggöra hur förskolans förskollärare, specialpedagoger samt talpedagog arbetar för att främja flerspråkigas språkutveckling inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 7. Förskolan - barns språkmiljö : Förskollärares beskrivningar av språkstimulerande arbete med barn i språksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanne Lund; Linda Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; förskola; förskollärare; social lärmiljö; specialpedagogik; språklig lärmiljö; språkstimulans; språksvårighet; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar med språkutveckling i förskolan för barn som är i språksvårigheter. Studien har en kvalitativ forskningsansats och sju förskollärare från sex olika förskolor har intervjuats. LÄS MER

  3. 8. "För språket är ändå grunden till allt lärande"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Jakobsson; Cathrine Persson; [2016]
    Nyckelord :Barn i språksvårighet; Behov av särskilt stöd; Förskollärare; Förskoleverksamhet;

    Sammanfattning : Studiens problembakgrund och frågeställningar fokuserar på förskollärares arbete att tillgodose barns behov av särskilt stöd vid språksvårigheter i förskolan. Syftet med vår studie är att belysa och problematisera åtta förskollärares uppfattningar och arbetssätt med barn i språksvårigheter. LÄS MER

  4. 9. Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : En studie om pedagogers tal om TAKK i förskolans verksamhet i förhållande till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Joelsson; Malin Nordkvist; [2016]
    Nyckelord :TAKK; kommunikation; språkutveckling; samspel; förskola; barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) används i förskoleverksamheter, samt dess påverkan på barns språkutveckling. Frågeställningarna som besvaras under studiens gång fokuserar på pedagogernas erfarenheter om TAKK i förskolan, hur TAKK används i förskolan och med vilka barn, samt hur pedagoger talar och argumenterar om användandet av TAKK i relation till barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 10. Barn med Downs syndrom : Pedagogers arbetssätt kring språk och interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Djurman; Sandra Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :Downs syndrom; språkutveckling; socialt samspel; tecken som stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper pedagogen kan behöva i sitt arbete med barn som har diagnosen Downs syndrom samt vilka arbetssätt som tillämpats i förskolan. När vi benämner ordet pedagoger syftar vi på all personal i förskolan vilket inkluderar både barnskötare och förskollärare. LÄS MER