Sökning: "STEAM education"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden STEAM education.

  1. 1. Codeinskij : Art and programming as part of young children’s creative exploration

    Master-uppsats, Umeå universitet/Designhögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Camerin Paolo; [2021]
    Nyckelord :Interaction Desing; Programming; Children; Programming education; STEM; STEM education; STEAM; STEAM education; Digital art; digital art education; art; interactive experience; experience prototyping;

    Sammanfattning : This is a project that explores the realm of programming and art education for young children, trying to bring these two disciplines together in a fun and playful way. The aim is to allow children to express themselves creatively and at the same time explore and understand basic concepts of coding and programming. LÄS MER

  2. 2. Det kreativa barnet i naturvetenskaplig undervisning : En litteraturstudie om innehåll och arbetsformer i förskolan och begreppet STEAM

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Bernander; [2021]
    Nyckelord :STEAM; early childhood education; preschool science; creative process; Naturvetenskap; STEAM; förskola; kreativa processer; konstformer; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka undervisning i naturvetenskap i förskolan genom att analysera det internationella begreppet STEAM, vilket är en förkortning av olika ämnen som kan integreras med varandra i naturvetenskaplig undervisning. Uppsatsen är en litteraturstudie om innehåll och arbetssätt i STEAM i relation till tidigare forskning och läroplanens skrivningar. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av potential för värmeåtervinning från laborationsutrustning : Möjligheten att använda en kylvattenbassäng som termiskt säsongslager

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för kemiteknik

    Författare :Anton Hammarström; [2018]
    Nyckelord :Thermal energy storage; seasonal storage; heat storage; cooling water tank; heat pump; waste heat; heat loss; heating demand; building; conductive heat transfer calculations; Microsoft Excel; steam power plant; education; demonstration; Härnösand; HETA.; Termiskt energilager; säsongslager; värmelager; kylvattentank; värmepump; spillvärme; värmeförluster; uppvärmningsbehov; fastighet; transmissionsberäkningar; Microsoft Excel; kraftverk; kraftvärmeverk; undervisning; demonstration; Härnösand; HETA.;

    Sammanfattning : HETA utbildningar i Härnösand har ett ångkraftverk för undervisningssyfte som kyls ner med vatten från en underjordisk bassäng på cirka 329 m³. Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur bassängen med spillvärmen från kraftverket kan användas som ett säsongslager i kombination med en befintlig 7,8 kW värmepump för att värma upp maskinhallen i deras laboratoriebyggnad. LÄS MER

  4. 4. Gamification : The influence of gamification on the consumer purchase intention

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lorela Mucollari; Vasily Samokhin; [2017]
    Nyckelord :Gamification; Purchase Intention; Intrinsic Motivation; Extrinsic Motivation; Ability;

    Sammanfattning : Gamification is the new strategy that is applied in different areas from healthcare to the education, it is gaining a lot of popularity. Gamification is applied also in the online retailing, for trying to influence the consumer behavior. In this research paper Steam is going to be taken as a case study, since the platform is gamified. LÄS MER

  5. 5. Visualization: The Human Brain and Developing Spatial Ability in Structural Geological Education

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Matilda Ninasdotter Holmström; Sofia Korhonen; [2015]
    Nyckelord :Spatial ability; cognitive science; human brain; education; structural geology; 3D modelling; Spatial förmåga; kognitiv vetenskap; mänskliga hjärnan; utbildning; strukturgeologi; 3D-modellering;

    Sammanfattning : Spatial ability and the skill to visualize objects is necessary for earth scientist, especially structural geologist. For this reason, undergraduate students within earth science needs to learn this skills, and how is the best way to teach this skills. To implement 3D thinking in undergraduate teaching, three strategies are presented. LÄS MER