Sökning: "Saudiarabiska"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Saudiarabiska.

  1. 1. Svenska företags inträdesprocesser på den saudiarabiska marknaden

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Lindström; Hanna Zetterberg; [2013]
    Nyckelord :Internationalisering; Utlandsetablering; Inträdesprocess; Mellanöstern; Saudiarabien; Tillverkningsföretag; Kultur; Export; Distributör; Joint Venture;

    Sammanfattning : Mer än 50 procent av Sveriges totala BNP är idag utlandsexport och svenska företags beslut på internationella marknader blir alltmer betydelsefulla för företagens framgång. En växande marknad för svensk utlandsexport är Mellanöstern där Saudiarabien utgör en stor del av regionen. LÄS MER

  2. 2. "The simple act of riding a bike" : Svenska och amerikanska kritikers reception av filmen Den Gröna Cykeln

    Kandidat-uppsats, Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Nelly Hagberg; [2013]
    Nyckelord :filmvetenskap; receptionsanalys; filmkritik; Den Gröna Cykeln; Wadjda;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gällande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn på genus och jämställdhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. LÄS MER

  3. 3. Du ska inte bita den hand som föder dig : En studie på effekterna av religion och etiska värderingars inverkan på internationell marknadsföring i Saudiarabien

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Jenny Vikström; Evelina Manfredsson; [2013]
    Nyckelord :Economics; The impact of culture; ethics and religion; consumer behavior; International marketing; swedishness; Ekonomi; marknadsföring; IKEA; H M; Kulturell påverkan; etik och religion; konsumentbeteende; internationell marknadsföring; svenskhet;

    Sammanfattning : Nyckelord: Kulturell påverkan, etik och religion, konsumentbeteende, internationell marknadsföring och svenskhet. Syfte Syftet med detta examensarbete är att skapa fördjupad förståelse för hur kulturella faktorer, såsom religion och etiska värderingar, påverkar svenska företags utformning av deras internationella marknadsföring med fokus på den saudiarabiska marknaden. LÄS MER

  4. 4. Mango in Sudan : marketing and export

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sanna Eltoum; [2009]
    Nyckelord :mango; marketing; marketing chain; 4 P apos; s; SWOT-analysis.;

    Sammanfattning : Mango is one of the essential horticultural crops in Sudan. It has economic signifycance being cultivated almost around the year in different parts of the country. It has a regional and international demand due to its palatable and adored taste with great nutritive value. It has a great chance for new markets abroad. LÄS MER

  5. 5. Saudiarabien som marknad : förhållanden samt analys för svenska företag

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Rydbratt; Emma Grundmark; [2009]
    Nyckelord :internationellt företagande; marknadsanalys; etableringsstrategi; Saudiarabien; kulturskillnader; Max AB; Midroc Europe; Exportrådet.;

    Sammanfattning : Avsikten med denna uppsats är att beskriva hur svenska företag arbetar inför en etablering på den saudiarabiska marknaden. Uppsatsen lägger fokus på planeringsstadiet och behandlar därför främst marknadsanalysen, som genomförs i ett tidigt skede i expansionsprocessen. LÄS MER