Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur upplever unga icke vita killar bemötandet från polisen? : En studie om upplevelser med Stockholmspolisen i ett segregerat bostadsområde

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Denise Lydia Nyori; Bezza Alemayehu Habte; [2021]
    Nyckelord :Unga killar; Icke vit; Segregerat område; social utsatt område; rasprofilering; etnisk profilering; polisbrutalitet; särbehandling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gain an insight of which views young non-white males have of the Stockholm police and what sort of treatment they receive from the police in their residential areas. The study is based on a qualitative research method that was based on ten individual interviews with young non-white males between the ages of 16–19. LÄS MER

  2. 2. Det sociala arbetets förutsättningar att leva upp till portalparagrafens intentioner i ett segregerat område : En fallstudie om socialarbetares upplevelse och erfarenheter av segregation.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Alexander Johansson Pettersson; Axelina Malmberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på matematikängslan hos elever i årskurserna 1-3 : En kvalitativ intervjustudie som syftar till att öka kunskapen om hur lärare definierar matematikängslan samt hur de arbetar förebyggande och åtgärdande med detta.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ellen Boreham; [2020]
    Nyckelord :Anxiety; Matematik; Matematikängslan; Årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ fallstudie vars syfte är att öka kunskapen om lärares syn på matematikängslan hos elever i årskurserna 1-3. Datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med fem olika lärare. Dessa lärare har erfarenhet av samt behörighet för att undervisa i grundskolans tidiga år. LÄS MER

  4. 4. Reformation av utsatta områden : Brottsprevention & trygghet genom utformning.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Tor Stening; Anton Dunåker; [2020]
    Nyckelord :CPTED; Exposed areas; Crime prevention; Natural access control; Natural surveillance; Territorial reinforcement.; CPTED; Utsatta områden; Brottsprevention; Naturlig åtkomstkontroll; Naturlig övervakning; Territorial förstärkning.;

    Sammanfattning : Purpose: This study is based on one of 60 residential areas in Sweden which is evaluated to have low socio-economic status and where criminals have an impact on the society. Råslätt in Jönköping is referred as an exposed area and this studys aim is to identify, analyze and assist Vätterhem with guidance concerning crime prevention and providing safe design in urban space. LÄS MER

  5. 5. ”Varför ska ni stänga ner skolan?” : OM EN SKOLAS BETYDELSE I ETT ”SEGREGERAT” OMRÅDE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gabriel Hällqvist; [2020]
    Nyckelord :School closure; segregation; stigmatization; community; place; social inclusion;

    Sammanfattning : In 2017 a junior high school in Vivalla, a local area in Örebro, Sweden described as a “segregated” area, was closed. The decision was partly made based on a belief that it would increase integration in the city, which motivates the purpose of this study; How can a schoolclosure affect a local area concerning social inclusion or exclusion? The study also discuss themeaning of place; what a school can be and provide for a community on different levels. LÄS MER