Sökning: "Skolan 1900"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden Skolan 1900.

  1. 1. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Geografiämnet i förändring - lärares anpassning till nya riktlinjer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Hannah Wittberg; [2023]
    Nyckelord :Geography; school subject; teachers; curricula reforms; Geografiämnet; lärare; kursplan; läroplansreformer;

    Sammanfattning : Geography as a subject has during its lifetime been a part of the Swedish school system. More implemented during some time periods than others. New approaches and different types of traditions have emerged and taken its place over time. LÄS MER

  3. 3. Lärobokens Jesus : En läroboksanalys över världens mest kända person i svenska läroböcker mellan 1860–2020

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Elin Hamberg; [2022]
    Nyckelord :Jesus; läroböcker; sekularisering; skola; kristendom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Jesus skildras i svenska läroböcker i religionskunskap mellan 1860–2020 samt diskutera varför det finns skillnader över tid med stöd av Selanders sekulariseringstes och Sørensen historiska analys. Metoden som använts är kvalitativ textanalys och materialet tio läroböcker mellan ovan angivna år. LÄS MER

  4. 4. Skolans stora rum : Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Rut Öhrn; [2022]
    Nyckelord :Skolor; arkitektur; Inge Mette Kirkeby; samlingssalar; funktion; aula; skolarkitektur.;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik. Konstvetenskap. 106 91 Stockholms Universitet Handledare: Jeff Werner Titel och undertitel: Skolans stora rum: Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar Författare: Rut Öhrn  Kontaktuppgifter till författaren: rut.ohrn@gmail. LÄS MER

  5. 5. Grammatikundervisning inom skrivundervisning : En systematisk litteraturstudie om hur grammatikundervisning kan inkluderas i skrivundervisning för att bidra till skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kajsa Burman; [2022]
    Nyckelord :Grammatikdidaktik; grammatikundervisning; skrivundervisning; gymnasieskola; förstaspråksundervisning; skrivutveckling; återkoppling; svenska;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens plats i den svenska skolan har länge diskuterats och trots att grammatikundervisningen fått tillbaka lite av sin status sedan mitten av 1900-talet, diskuteras fortfarande varför grammatik är viktigt i skolan. Forskning menar att grammatikundervisning bland annat är viktigt för elevers skrivutveckling och ett arbetssätt som senare års forskning förespråkar är att arbeta med grammatikundervisning inom skrivundervisning. LÄS MER