Sökning: "Skolans friluftsliv"

Visar resultat 26 - 30 av 47 uppsatser innehållade orden Skolans friluftsliv.

  1. 26. Norska och Svenska skolor utan tak? : En komparativ studie om friluftsundervisningen i norska och svenska grundskolor med inriktning mot friluftsliv, vad blir det för friluftsliv egentligen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kristian Haggärde; Jacob Lindstam; [2013]
    Nyckelord :Komparativ; Friluftsundervisning; Friluftsliv; Grundskola; Friluftsstilar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte Studiens syfte är att undersöka friluftsundervisningen i grundskolor med friluftsprofil i Oslo och Stockholm, samt jämföra dessa. Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Oslos kommun? Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Stockholms kommun? Vad kan vi se för likheter eller skillnader mellan skolorna i Oslo och Stockholm? Kort sammanfattning av Sandells friluftsstilar: Passiv anpassnignsstil: friluftsliv utifrån ett anpassat betraktande perspektiv utan att påverka naturen. LÄS MER

  2. 27. Friluftsliv i skolämnet idrott och hälsa : Faktorer som påverkar undervisningens innehåll i friluftsliv och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Bäckman; Maja Bäck; [2013]
    Nyckelord :habitus; influence; outdoor life; physical education; school; friluftsliv; habitus; idrott och hälsa; påverkan; skola; undervisning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka faktorer som påverkar idrottslärares val av undervisning i momentet friluftsliv och utevistelse. Med faktorer menas idrottslärares habitus, den egna definitionen av friluftsliv samt de förutsättningar och begränsningar som finns i skolan. LÄS MER

  3. 28. Värden i friluftslivsundervisning: En studie av hur idrottslärare i fjällmiljö ser på och genomför friluftsliv i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikael Jönsson; [2013]
    Nyckelord :exklusiv; fjällmiljö; friluftsliv; natursyn; undervisning; värde; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att det finns en rad yttre faktorer som påverkar skolans friluftslivsundervisning negativt. Tid, skolans närmiljö, organisation och ekonomi är faktorer som på olika sätt är av hindrande art. LÄS MER

  4. 29. Hur arbetar lärare med friluftsliv i Idrott & Hälsa-undervisningen : En intervjustudie om hur idrottslärare kan arbeta med friluftsliv på förskole-, mellanstadie- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :David Sjöberg; [2013]
    Nyckelord :Friluftsliv; idrott- och hälsaundervisning; inlärning; motivation; läroplan;

    Sammanfattning : Läroplaner har länge väglett kring skolans utlärning, riktlinjer och undervisning. Kursplaner specificerar sedan olika kursers innehåll, kunskapskrav och ungefärliga mått kring vad som ska prioriteras inom det specifika ämnet. LÄS MER

  5. 30. Friluftsliv i skolan, lika för alla? : En kvalitativ studie om friluftslivsundervisning i innerstaden jämfört med i en mindre stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Leo Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :idrottsundervisning; friluftsliv; innerstad; natur; jämförande; friluftslivsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med min studie var att undersöka om det förekommer skillnader i friluftsliv vad gäller innehåll och utformning beroende på en skolas geografiska läge. För att få svar på det använde jag mig av följande frågeställningar; Hur ser möjligheterna att bedriva friluftsliv ut på skolorna? Vilka svårigheter finns för att följa kursplanen utefter vilka möjligheter skolan har? Existerar friluftsdagar och vad innehåller de om de finns? Hur ser skolan på att främja friluftslivet och ge utrymme för exempelvis frilufsdagar? Metod Jag gjorde tre stycken halvstrukturerade intervjuer med tre olika idrottslärare. LÄS MER