Sökning: "Skolkultur"

Visar resultat 21 - 25 av 125 uppsatser innehållade ordet Skolkultur.

  1. 21. Trygghet och studiero

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ingela Friborg; Helene Stål; [2020-08-10]
    Nyckelord :sociografisk inventering; trygghet och studiero; kvalitativ intervjustudie; specialpedagogers perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om specialpedagogers arbete med elevers trygghet och studiero genom sociografisk inventering. Vi har arbetat utifrån följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter har specialpedagoger av arbete med sociografisk inventering? • Vilka upplevelser har specialpedagoger av att genomföra sociografisk inventering? • Vilket avtryck upplever specialpedagoger att sociografisk inventering gör i elevers skolvardag? • Vilket avtryck upplever specialpedagoger att sociografisk inventering gör i deras arbete med att motverka kränkande handlingar? Teori: Studien har sin teoretiska utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Handlingsplan som ett skolutvecklingsverktyg : Tre professioners erfarenheter av att arbeta med en handlingsplan för den tidiga språk-läs- och skrivutvecklingen

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Britt Edén-Heinonen; [2020]
    Nyckelord :Handlingsplan; dokument; måluppfyllelse; gemensam förståelse; styrkedja;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka tre skolutvecklingsprofessioners erfarenheter av att arbeta med en handlingsplan gällande elevers måluppfyllelse i den tidiga språk- läs- och skrivutvecklingen. Informanterna som ingår i studien är två specialpedagoger, två speciallärare och två förstelärare, vilka arbetar på fyra olika skolenheter inom samma kommun. LÄS MER

  3. 23. Från ett vi och dem mot tillsammans : En studie om lärares upplevelse av skolkulturen och möjlighet till förändring genom aktionsforskning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Langfoss Dahl; [2020]
    Nyckelord :action research; successful teaching; practice architechtures; school improvment; school culture; Aktionsforskning; framgångsrik undervisning; praktikarkitektur; skolförbättring; skolkultur;

    Sammanfattning : This study has an action research approach and is conducted as a part of an improvement process at the local school unit. The focus of the study is how the principal and the teachers at a public elementary school take an interest in the school culture and investigate how they can improve the practice while learn-ing from the process. LÄS MER

  4. 24. ”Det ger inte så mycket för alla tycker ändå samma” En studie av förekomsten av alienation i homogena klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Backman Möller; Lena Myhre; [2020]
    Nyckelord :Homogenitet; alienation; samhällskunskap; gymnasieskola; demokratisk fostran; icke-engagemang; skolkultur;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how teachers are affected by a homogeneous group of students in their daily life as Social Science teachers, and how student’s position in the classroom impact their behaviour and attitudes. In order for us to answer this study’s research questions, two interviews with currently active teachers have been conducted, and students at two noticeably different schools have been asked to answer a survey. LÄS MER

  5. 25. Språkutvecklande klassrumsmiljö : en jämförande studie mellan traditionell och kooperativ skolkultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Fältros; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur kooperativt lärande kan främja den språkutvecklande klassrumsmiljön genom en jämförelse mellan traditionell och kooperativ skolkultur. De områden som har jämförts är lärmiljön, lärtillfällen och interaktioner. LÄS MER