Sökning: "Social osäkerhet"

Visar resultat 1 - 5 av 453 uppsatser innehållade orden Social osäkerhet.

  1. 1. Digital kunskapsdjungel : mångfalden av perspektiv på vitt snus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lisa Helgertz; Agnes Jörlin; [2024]
    Nyckelord :Socialepistemologi; kunskapskontroverser; vitt snus; fixering av trosföreställningar; kognitiv dissonans; relativisering; vetenskapens inneboende osäkerhet; mediapolis; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study explores the social phenomenon of white nicotine pouches and the knowledge claims surrounding it. The scientifically established knowledge about the harmful effects of nicotine is not considered in the study as an isolated message but rather as one message among several others. LÄS MER

  2. 2. Personers upplevelser av att vara bärare av meticillinresistenta Staphylococcus aureus (MRSA) – En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Nilson; Judith Nabavi; [2023-06-28]
    Nyckelord :Bärarskap; MRSA; Meticillinresistenta Staphylococcus aureus; Personcentrerad vård; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Multiresistenta Staphylococcus aureus (MRSA) är en bakteriestam av Staphylococcus aureus som förvärvat resistens mot betalaktamantibiotikan Meticillin. Varje år drabbas ett par tusen personer i Sverige av MRSA. Infektion kan vara både symtomatisk och asymtomatisk. LÄS MER

  3. 3. Vem bryr sig om elbolagens varumärken? En kvalitativ fallstudie om Öresundskrafts varumärkeskommunikation under en energikris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Svensson; Amanda Sjövall; [2023]
    Nyckelord :Varumärkeskommunikation; varumärkeskapital; varumärkeslojalitet; energimarknaden; energikris; strategisk kommunikation; varumärkesassociationer; informationsflöde; Social Sciences;

    Sammanfattning : Energikrisen har skapat osäkerhet för både energibolag och konsumenter. Kundnöjdhet och varumärkeslojalitet är avgörande för företags framgång. LÄS MER

  4. 4. Socialt välbefinnande hos män med metastaserad kastrationsresistent prostatacancer som genomgår livsförlängande behandling : En empirisk studie

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Susanne Pettersson; Henriikka Rosdahl; [2023]
    Nyckelord :Socialt välbefinnande; Palliativ vård; Metastaserad kastrationsresistent prostatacancer; Boendeform;

    Sammanfattning : Bakgrund: Socialt välbefinnande definieras som en kombination av en persons sociala anpassning och socialt stöd. Det innefattar hur tillfredsställd individen är med sina relationer och anpassar sig till omgivningen, och påverkas av vilka möjligheter individen har att få socialt stöd. LÄS MER

  5. 5. Det handlar inte om pengarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Enesa Malagic; Anna Liljedahl; Rosanna Sköldin; [2023]
    Nyckelord :Startup; Motivation; Neo-normative control; Autonomy; Job security; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: It’s not about the money - A qualitative study about motivation within startups Seminar date: June 2nd, 2023 Course: FEKH49 - Degree Project Undergraduate level, Business Administration, Undergraduate level, 15 University Credits Points (UPC) or ECTS‐ cr) Authors: Anna Liljedahl, Enesa Malagic & Rosanna Sköldin Supervisor: Olof Hallonsten Keywords: Startups, motivation, neo-normative control, autonomy, job security Research question: What motivates employees in innovative startups and how do they mobilize their motivation? Purpose of study: The purpose of this study is to examine what motivates employees in Swedish highly innovative startups and how this can be mobilized. Methodology: In order to answer the research question, a qualitative approach has been adapted along with semi-structured interviews of eight employees within startups. LÄS MER