Sökning: "skriv- och språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden skriv- och språkutveckling.
1. Högläsning i förskolan - Utifrån förskollärares resonemang. ”Vi har böcker, vi har tid och vi har barnen så vi ska bara göra det” : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om högläsning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Enligt senaste rapporten från PIRLS fortsätter skriv- och läsförståelse hos barn i årskurs 4 att minska, vilket enligt Skolverket är oroväckande. Förskolan är en betydelsefullarena där barn skapar en tidig nyfikenhet till läsningen, och där barnens intresse för att läsa på egen hand skapar en god grund för att vända den negativa trenden senare i grundskolan. LÄS MER
2. Pararbete och grupparbete : F-3 lärares upplevelser om för- och nackdelar i elevers läs-, skriv- och språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om och förståelsen för hur F-3 lärare anser att grupparbeten och pararbeten påverkar elevers läs-, skriv- och språkutveckling. Studien är av kvalitativ karaktär. Data har samlats in från semistrukturerade intervjuer med 7 legitimerade F-3 lärare. LÄS MER
3. Dialogisk högläsning : En kvalitativ studie av lärares uppfattning om den dialogiska högläsningens betydelse för läs-, skriv- språkutvecklingen och dess praktiska möjligheter och begränsningar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Högläsning och strategier som påverkar språkutveckling hos andraspråkselever : En kvalitativ intervjustudie riktad mot årskurserna 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Invandring har ökat markant de senaste årtiondena vilket bidragit till att skolväsendet har fått fler flerspråkiga elever. Det ställer krav på lärare att jobba språkutvecklande utifrån ett andraspråksperspektiv. LÄS MER
5. Hur kan man främja andraspråkselevers läs- skriv- och språkutveckling?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att fördjupa kunskapen om vilka metoder eller strategier som kan användas för att andraspråkselever ska kunna utveckla sin litteracitet på bästa möjliga sätt. Det framgår i frågeställningen vilka konsekvenser som kan tänkas uppstå om man undervisar andraspråkselever samt nyanlända utan behörighet. LÄS MER