Sökning: "Sociala medier kvalitativ sociologi"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Sociala medier kvalitativ sociologi.

  1. 1. Ungdomars identitet och attityder på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Rani Kerio; [2023-08-29]
    Nyckelord :Attityd; identitet; mänskligt samspel; rollövertagande; socialt fält och sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att sociologiskt analysera relationen mellan sociala medier och ungdomars identitetsskapande samt ungdomars upplevelser av sociala medier i relation till identitetsskapande. Frågeställningar: - Hur ser relationen ut mellan ungdomars identitet och sociala medier som ett socialt fält? - Hur upplever ungdomar att sociala medier påverkar deras identitetsskapande? Metod och material: För att erhålla ett tydligt resultat har tillvägagångssättet varit genom en kvalitativ metod som innebar semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter mellan 17– 19 år gamla, detta för att få en djupare förståelse för ungdomars identitet och framför allt deras upplevelser på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Ett påbörjat gigantiskt experiment där våra barn får agera mänskliga försökskaniner - En kvalitativ studie om föräldrars uppfattning om sina barns skärmanvändning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Helen Hammarbäck; [2023]
    Nyckelord :Skärmtid; barn; föräldrar; internet; socialisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Undersökningar tyder på att skärmanvändningen hos barn och unga ökar och att medieanvändning går allt lägre ner i åldrarna. Barn och unga matas dagligen med en uppsjö av sociala medier. Den ökade tiden för skärmanvändning bidrar till allt mindre tid för socialt samspel och att använda kroppen för fysisk aktivitet. LÄS MER

  3. 3. Gestaltning av moderskap hos influencers på Instagram: en kvalitativ studie om det samtida moderskapet i en tid av prekarisering och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maja Thedéen; [2023]
    Nyckelord :motherhood; social media; influencers; affect theory; performativity; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper examines embodiments of motherhood on Instagram among influencers. The study analyzes what types of embodiments occur through affect theory, framing theory and performativity. The data that has been analyzed consists of Instagram posts from 10 Swedish influencers who post about motherhood. LÄS MER

  4. 4. Instagram, identitet och kvinnorssjälvkänsla : En kvalitativ studie om kvinnors självbild på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Larissa Kutenda; [2022]
    Nyckelord :Instagram; identity; social media; women; self-esteem; Instagram; Identitet; självkänsla; sociala medier;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats i sociologi studerar hur kvinnor presenterar sig själva på sociala mediet Instagram. Tidigare forskning visar att kvinnor får en dålig självkänsla beroende på hur de använder sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Så tycker och känner jag om sociala medier - en kvalitativ studie om unga vuxnas relationer till sociala medier och känslorna som förknippas med olika plattformar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nemrud Kurt; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; hälsa; nätverk; kommunikation; känslor; unga; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien kretsar kring unga vuxnas relationer till sociala medier ur deras eget perspektiv. Fokus fästs på vilka tankar och känslor som unga vuxna förknippar med särskilda digitala plattformar, såsom Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok, i syfte att undersöka hur de själva tycker att de påverkas – antingen positivt eller negativt – av dessa sociala medier. LÄS MER